Categorie: "Statistieken"

Netto reclamebestedingen opnieuw omlaag in 2013

De netto reclamebestedingen in Nederland zijn met 3,5% tot € 4,54 miljard gedaald in 2013. In absolute bedragen is dat een daling van € 165 miljoen. Internet noteerde in 2013 met een plus van meer dan 8% opnieuw een forse toename van de netto reclamebestedingenNielsen reclamebestedingen netto 2013 staatje. Daarmee remde het de daling van de totale markt, die anders ruim twee zo groot zou zijn. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2013 dat Nielsen binnenkort publiceert, zo meldt onderzoeker Berry Punt van het bedrijf. KLIK op bijgaand staatje om ‘t te vergroten. ”De aanhoudende economische tegenwind zorgde er ook in 2013 voor dat adverteerders opnieuw bezuinigden op hun mediabudgetten. In vijf jaar tijd, sinds het begin van de economische crisis eind 2008, krompen de netto reclamebestedingen met € 900 miljoen (16,6%). Alleen internet slaagde er in die periode in om te groeien (+57%).”

Ook reclame omzet op radio stijgt in eerste kwartaal

De netto radioreclame omzet is in het eerste kwartaal van 2014 met 4,5% gestegen naar €47,7 miljoen. De non-spot bestedingen -reclame buiten de reguliere blokken, bij voorbeeld gesponsorde programma’s- komen 38% hoger uit dan vorig jaar in dezelfde periode en overtreffen voor het eerst de €3 miljoen. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). Ook tv-reclame zit in de lift als gevolg van econoRAB logomisch herstel. RAB’s persbericht van vandaag meldt verder: ”De groei van de radiobestedingen in het eerste kwartaal is een stuk hoger dan de gemiddelde groei van 2,3% over 2013, het economisch herstel zet verder door. De spotreclame steeg in het eerste kwartaal van 2014 met 2,7% naar  €44.384.000. Echter, de grootste winst is te vinden in de non-spot bestedingen met een recordomzet ruim boven de drie miljoen. Adverteerders maken steeds meer gebruik van de breedte in de communicatiemogelijkheden die het platform radio als medium biedt.” Meer info in overlees.

Reclame-omzet op tv 7% omhoog in eerste kwartaal

De netto bestedingen voor TV-commercials bedroegen  € 176 miljoen in het eerste kwartaal van 2014. Het herstel van de TV-markt, ingezet in het laatste kwartaal van 2013, zet door in het eerste kwartaal van 2014 met een flinke groei van 7%, meldt Spot logoeen persbericht vandaag van Spot, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame.De positieve berichtgevingen over een economisch herstel in 2014 en de forse verbeteringen van het consumentenvertrouwen zijn voor veel adverteerders reden om hun marketingactiviteiten op te schroeven.  TV is het medium dat traditioneel optimaal profiteert van een gunstig economisch klimaat. Een vergelijkbaar beeld

Spot omzet kwartaal 1 grafiek 2014

‘Mobiele reclamegroei Android overtreft die van iOS’

‘Mobiele advertenties via Androidtoestellen genereren zo langzamerhand meer verkeer dan advertenties via iOS-apparaten’. Jarenlang had AndAndroid vs iOS tekeningroid een enorme achterstand op dit gebied, maar volgens Opera Mediaworks is het omslagpunt bereikt. Aldus meldt site Emerce vandaag. ”Er zijn meer Androidtoestellen dan iOS-apparaten, maar iOS wist tot dusverre steeds meer verkeer naar sites van adverteerders te genereren. In de afgelopen drie maanden is de verhouding gewijzigd: 42,8 procent voor Android, 38,2 procent voor iOS. Ook leveren advertenties via

‘Herstel reclame omzet TV tweede helft 2013 ingezet’

SPOT, de tv-marketing organisatie, verwacht dit jaar te worden afgesloten met een groei tussen 3% en 4% van de reclamebestedingen op televisie als gevolg van een verbeterde conjunctuur en belangrijke sportevenementen als het komende WK Voetbal. De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2013 uitgekomen op  € 933 miljoen, een daling van 3,0%. Vorig jaar werd € 832 miljoen uitgegeven aan spot advertTV setising en meer dan € 101 miljoen aan non-spot advertising, dus aan reclame buiten de reguliere blokken om. Zoals voor programma-sponsoring. ”De TV omzet kruipt voorzichtig uit het dal om in de tweede helft van 2013 weer in de zwart cijfers te komen. Ten opzichte van andere mediumtypen blijft de kracht van TV ongeëvenaard,” zegt tv-marketing bureau SPOT ter gelegenheid van het verschijnen deze week van het jaarverslag 2013. Ten opzichte van 2012 zijn de netto TV-bestedingen aan spot in 2013 gedaald met 1,7% van € 846 miljoen naar € 832 miljoen. De ontwikkeling van de netto TV-bestedingen -dus exclusief kortingen en bureau-commissie- geeft een positief beeld. In het tweede halfjaar van vorig jaar noteerde de omzet aan spot een groei van 1,2% en bedroeg € 436 miljoen.

Netto reclame omzet op de radio 2,3% omhoog in 2013

De voor kortingen gecorrigeerde netto reclame omzet op de radio is in 2013 met 2,3% of ruim €5 miljoen gestegen naar €226,8 miljoen. De non-spot omzet, reclame buiten de reguliere blokken om, haalt een all time high van €13,3 miljoen, een groei van 7% ten opzRadio plaatjeichte van vRAB logo turn up the radioorig jaar. Dat meldt het radio marketing bureau RAB vandaag in een persbericht. ”De retailbranche heeft het meest besteed op radio en neemt de nummer 1 positie van de transportbranche over. De transportbranche staat nu op 2 en de derde plaats is voor de branche financiële dienstverlening. Qua bestedingsaandeel gaan de branches transport en financiële dienstverlening wel aan de leiding, zij besteden bijna 25% van hun budget aan radioreclame.” Het reclame-aandeel van de retailbranche is met 11% vergelijkbaar met het gemiddelde in de markt.

Europese reclamebestedingen herstellen (maar wel -3.8%)

De internationale reclamebestedingen zijn met 3.2% gestegen in de eerste drie kwartalen van het afgelopen jaar, maar in de moeilijkheden verkerende Europese reclamemarkt werd een daling van 3.8% daling genoteerd. Aldus meldt onderzoekbureau Nielsen’s kwartaal rapport Global AdView Pulse. M&ME, dat bericht over de cijfers, ziet als lichtpuntje voor Europa een herstel in het derde kwartaal: de dalingEuropese reclame stats 2013 van 0.4% vergeleken met hetzelfd kwartaal van 2012 was het laagst van het jaar. De kanteling was overigens al voorspeld in Nielsen’s rapport over het tweede kwartaal,van 2013. In schril contrast daarmee: in de Azië-Pacific regio floreert de reclamemarkt. De bestedingen stegen liefst 7% in het derde kwartaal, vergeleken met hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor. De belangrijke NoordAmerikaanse markt toonde een beperkte stijging van 1.7% in het kwartaal. Beperkt omdat er vorig jaar veel verkiezingsreclame te zien was in de VS. Nielsen is benieuwd, en wij ook, of het Europese herstel zich voortzet in het laatste kwartaal van 2013. Bijgaand staat geeft de veranderingen in de diverse regio’s in het derde kwartaal aan, vergeleken met kw3 in 2012.

 

Aantal verspreide reclamefolders voor ‘t eerst gedaald

Folders langere versieHet aantal reclamefolders dat wekelijks op de mat valt, is dit jaar voor het eerst sinds jaren gedaald. Dat meldt de NOS. En dat terwijl  half Holland kikt op aanbiedingen. Toch verbaast dat mij niets. Het werd too much in de brievenbus en dan ga je aan het milieu denken. Zelf kijk ik wekelijk via online naar een zelf geselecteerd aantal reclamefolders en dat bevalt prima. ”Tot vorig jaar steeg het aantal folders per huishouden naar gemiddeld 37 per week. Dit jaar is dit aantal met 2 procent gedaald. Hoewel het gaat om een kleine daling, spreken kenners van een trendbreuk. De branche houdt de komende jaren rekening met verdere afname. Volgens Folderverspreider Netwerk VSP komt de daling

Ook in eerste helft 2013 sterke daling netto reclame-omzet

De netto reclame- ook wel genoemd mediabestedingen- in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2013 weer sterk gedaald. met 5,5% tot € 1,74 miljard. Alleen de bestedingen aan internet en bioscoop namen toe. De reclame in printmedia daalde dramatisch, met 17%. De krimp in het eerste halfjaar is een voortzetting van de daling van 4,7% die over heel 2012 werd gerapporteerd. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2013 dat onderzoekbureau Nielsen binnenkort publiceert. ”Belangrijkste reden voor de daling zijn de aanhoudende slechte economische omstandigheden,”aldus het persbericht. ”Tot en met het tweede kwartaal van 2013 verkeerde Nederland in een recessie. Zowel hetconsumenten- als het producentenvertrouwen waren onveranderd laag. In plaats van te investeren bleef de focus van veel bedrijven op kostenreductiegericht, wat negatieve gevolgen had voor de mediabudgetten.” Slechts twee mediumtypen noteerden groei in de eerste zes maanden van 2013: internet en bioscoop met respectievelijk 5,8% en 27,2%. De groei van internet is daarbij volledig toe te schrijven aan search met een stijging van 12,3%. De twee andere categorieën binnen internet, online display advertising en classifieds, directories & listings, zagen de bestedingen met respectievelijk 1,8% en 1% dalen.

Herstel reclamebestedingen op radio in derde kwartaal 2013

Radio plaatjeDe netto radioreclamebestedingen zijn in het derde kwartaal van 2013 met 12% gestegen ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Ze bedragen ruim €47 miljoen ”en zijn daarmee terug op het niveau van 2011.” De bestedingen in non-spot advertising zijn flink gestegen met bijna 30%. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).  ”Alle grote branches hebben een forse stijging laten zien, maar retail is nu de grootste besteder op radio en heeft bijna de helft (47%) meer reclame gemaakt in kw3.” Meer in de overlees.

 

netto omzet radioreclame
x 1.000 euro

2011

2012

2013

3e kwartaal spot

44.648

39.550

43.879

3e kwartaal non-spot

2.609

2.536

3.297