Alweer ruim een maand geleden, per 1 juli, is de Code voor Zoetwaren (CVZ) vervallen. Dat betekent dat vanaf die datum het tandenborstellogo niet meer hoeft te worden afgebeeld in reclame voor zoetwaren op tv en in print, zegt de Reclame Code Commissie vandaag in een nieuwsbrief. Na vele jaren trouwe dienst . Wat natuurlijk niet betekent dat nu alles mag in de reclamevoering voor zoetwaren. ”De Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) blijft onverkort van toepassing op reclame voor zoetwaren.” Kijk voor meer informatie over de toepassing van de RVV op Check SRC/voeding. Op deze website is ook uitleg te vinden over de voedingskundige criteria waaraan sinds 1 januari 2015 getoetst moet worden of reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar is toegestaan, aldus de nieuwsbrief.
Mijn toevoeging: Staatssecretaris Van Rijn (VWS) informeerde de Tweede Kamer een maand geleden over de ‘aangescherpte regels’ van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV), artikel 8 en verder. Hierin staan afspraken over voedingsreclame gericht op kinderen. Je kunt de brief hier downloaden.
Lees ook:‘Afspraken rondom kinderen en reclame goed nageleefd’
Lees ook:‘Afspraken over reclame gericht op kinderen goeddeels nageleefd’ zegt levensmiddelenbranche na onderzoek SRC
Lees ook:Wijzigingen toezicht op geneesmiddelen- en emailreclame
Lees ook:Herkenbaarheid op kinderen gerichte online reclame verduidelijkt
Lees ook:‘Nieuwe mediawet moet regels bevatten voor kinderreclame/voedsel’