Reclame Bloem Natuurproducten voor Cratahama Extra Forte ‘misleidend’

Bloem produktDe Reclamecode Commissie/RCC heeft fabrikant Bloem Natuurprodukten publiekelijk op de vingers getikt vanwege het maken van misleidende reclame voor het homeopathische middel Cratahama Extra Forte. Daarover wordt in de advertentie, die ik niet heb gezien, beweerd dat het zou helpen bij typische overgangsverschijnselen. ”De producent heeft niet aangetoond of zelfs aannemelijk gemaakt dat Cratahama Extra Forte zou helpen bij overgangsverschijnselen. In de uiting wordt wel die indruk gewekt,” aldus de RCC deze week in een perbericht. In de uiting wordt onjuiste informatie verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product, namelijk de werking, aldus de RCC in een persbericht. Tevens wordt onjuiste informatie verstrekt over de te verwachten resultaten van het middel. De gemiddelde consument kan daardoor ertoe gebracht worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Aangezien de Reclame Code Commissie al in augustus 2008 heeft aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, en Bloem dat dus toch doet, heeft zij besloten deze uitspraak openbaar te maken.

Overigens meldt Bloem’s site dit over Cratahama Extra Forte, maar ik weet natuurlijk niet hoelang dat er zo staat, en de uitspraak van de RCC gaat hier niet over, maar over een reclame-uiting.

Cratahama Extra Forte

  • Is opbeurend en geeft meer energie
  • Is rustgevend en bevordert een gezonde nachtrust

Ingrediënten

Droogextracten van kruiden en Isoflavonen (Pueraria lobata), capsulehuls (cellulose).

Lees ook:SRC Alert over geconcentreerde paardenmelk: ‘Equilac-reclame misleidend en in strijd met de wet’
Lees ook:NL Energie-aanval op prijzen Essent ‘misleidend’ genoemd
Lees ook:Reclame-uiting van Beter Horen ‘gedeeltelijk misleidend’
Lees ook:Reclame voor afslankproduct Nuvoryn ‘misleidend’ zegt Code Commissie
Lees ook:Cholesterolcampagne Pharma Nord misleidt consument volgens Nederlandse Reclame Code

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.