Commotie om reclame voor vlees in kookboekje Donald Duck

De Nederlandse Vegetariërsbond (NVB) is een advertentiebijlage met vleesrecepten in een recente Donald Duck in het verkeerde keelgat geschoten. Een klacht bij de Reclame Code Commissie ''wordt overwogen'', meldt het AD. De recepten in het boekje worden geïllustreerd met strips, waarin Donald Duck en Kwik, Kwek en Kwak druk in de weer zijn met het bereiden van vleesgerechten. ''Wij betreuren de keuze van het Vleesinformatiepunt om de vleesconsumptie bij kinderen te stimuleren door een samenwerking aan te gaan metDonald Duck van Sanoma Uitgevers. Kinderen zijn ontvankelijk voor reclameboodschappen, die zijn verpakt als stripverhalen. Wij vinden het ongewenst dat jonge lezers van zo eenzijdig worden beïnvloed door de vleessector'' licht Vibeke Helder, directeur van de NVB, toe. ''Reclames voor alcohol, tabak en vlees horen gewoon niet in jeugdbladen. Het is algemeen bekend dat onverzadigde vetten vragen om een zorgvuldige aanpak. Zeker gezien de huidige discussie rondom obesitas vinden wij dat kinderen verschoond moeten blijven van dit propagandamateriaal. Kwik, Kwek en Kwak kunnen beter tofu-burgers eten dan soortgenoten opeten.''

Volgens Suzan Schouten, uitgever van Disney, vermijdt Donald Duck in het kader van van de obesitas (overgewicht)-discussie samenwerkingen met dikmakende, ongezonde producten zoveel mogelijk: ,,We hebben dit jaar een sportsponsoringproject opgestart om beweging te stimuleren en obesitas aan te pakken. De keuze voor samenwerking met het Vleesinformatiepunt zien wij ook als een kans om kinderen plezier te laten krijgen in het zelf koken en gezond eten. De commotie die nu rond het receptenboekje is ontstaan, is voor de redactie van Donald Duck aanleiding om de rubriek 'Koken met Midas Wolf' te overwegen. Of we laten Wolf, die al 55 jaar (noodgedwongen) vegetariër is, een eigen vegetarisch kookboekje publiceren. Eventueel in samenwerking met de Nederlandse Vegetariërsbond.''

Lees ook:In strijd tegen obesitas: Donald Duck sportsponsor jeugd
Lees ook:Donald Duck: ‘Andere groep adverteerders meldt zich voor ruimte’
Lees ook:Kinderjury: McDonald’s maakt beste commercials
Lees ook:‘Voedselreclame verleidt vetzuchtige kinderen tot dubbele portie’
Lees ook:Voetballer Dirk Kuyt is groot geworden met Donald Duck

4 reacties op “Commotie om reclame voor vlees in kookboekje Donald Duck

  1. Redactie, Michael

    UPDATE: Er komt nog een klacht tegen wat wordt genoemd de ”versluierde vleespromotie” in Donald Duck. PINK!, de politieke jongerenorganisatie van de Partij voor de Dieren heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over de vleespromotiecampagne/advertorial “lekkerfitmetvlees.nl” die als oogmerk heeft om jongeren weer aan het vlees te krijgen. Die vorm van versluierde reclame is verboden, volgens PINK!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    UPDATE: Minister Plasterk van OCW vindt de jongerencampagne ‘Lekker fit met vlees’ van het Vleesinformatiepunt duidelijk en evenwichtig. In principe heeft de minister geen bezwaar tegen reclame voor vlees. Of de aparte bijlage met vleesrecepten bij de Donald Duck ‘ongewenste beïnvloeding’ is, laat hij over aan de Reclame Code Commissie (RCC). De minister meldt dit als antwoord op Kamervragen van de Partij voor de Dieren, mede namens zijn collega’s van Landbouw en Volksgezondheid, aldus Food Holland.
    Plasterk benadrukt, dat de beoordeling van reclame in Nederland gebeurt door de Reclamecodecommissie (RCC). Mocht dit niet afdoende zijn, dan kan de Consumentenautoriteit optreden. Volgens Plasterk is het niet aan de overheid de vleessector te verhinderen aandacht te vragen voor het eten van vlees. Vlees bevat veel bouwstoffen, die groeiende kinderen nodig hebben. Ook acht hij vlees gezond, mits het met mate wordt gegeten.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael

    UPDATE: De Reclamecodecommissie behandelt morgen de klacht tegen de Donald Duck, meldt het Nederlands Dagblad. Adjunct-hoofdredacteur Joan Lommen van Donald Duck (oplage 350.000) ziet in de bijlage geen kwaad. ,,Wij vonden dat we met dat kookboekje juist goed bezig waren”, verzucht Lommen. ,,Als je ziet hoe de jeugd tegenwoordig kookt. Veel verder dan het opwarmen van een pizza of een hap uit de snackbar komen ze niet. Door zo’n bijlage voed je de jeugd een beetje op.” Volgens het Productschap was deze reclamebijlage eenmalig.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Redactie, Michael

    UPPDATE (2): Behandeling was uitgesteld. De advertentiebijlage van het Vleesinformatiepunt van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) in weekblad Donald Duck, was niet misleidend.
    Volgens de Reclame Code Commissie was de bijlage ‘net voldoende’ herkenbaar als reclame en bevatte ze geen onjuiste of misleidende informatie. De RCC heeft de klacht in zijn geheel afgewezen, meldt Adformatie Online.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.