Nike’s St Wayne advertentie wint Britse dagbladprijs

In Nederland loopt de Dagbladgoud-competitie nog (beste dagbladadvertenties) , maar in Engeland is de beste dagbladadvertentie net bekend- gemaakt. Die eer gaat naar Nike's St Way-advertentie, gemaakt door bureau Wieden + Kennedy London, meldt de MediaGuardian. De uiting laat een triomfantelijke Wayne Rooney zien, nadat hij, na een blessure, weer was opgenomen in het Engelse voetbalteam voor de WorldCup 2006. Just dot it. In Engeland wordt de uiting gekozen door een jury van 12 top Londense creative directors -reclamemakers. Dagbladgoud hier wordt gekozen door het Nederlandse, krantenlezende publiek.

Lees ook:Tien advertenties dingen mee naar reclameprijs Dagbladgoud 08
Lees ook:Haaienspotje internetgokker Ladbrokes verboden door Britse reclamewaakhond
Lees ook:Aantal inzendingen voor Dagbladgoud-reclameprijs stabiel gebleven
Lees ook:Minimannetjes doen mee aan een race binnenin een Swatch-horloge
Lees ook:Uiting Astma Fonds ‘beste dagbladadvertentie’ voor publiek

16 reacties op “Nike’s St Wayne advertentie wint Britse dagbladprijs

  1. Jos van Liempd

    Tsss, en dan voelen mensen zich gekwetst door een advertentietje met twee boompjes…

      /   Beantwoorden  / 
  2. Ellen

    prachtig!
    (beetje hoog Robbie Williams gehalte alleen, of ligt dat aan mij..)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jos van Liempd

    @Michael: Tja, naast Ad en Marie heb je vor je het weet zo maar ineens ook te maken met Ellen en Jos ;-)
    @Ellen: complimenten. keurige reactie. geen strafregels.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Redactie, Michael

    @jullie: zonder jullie zou ik mijn blogje opdoeken, nou, bijna opdoeken dan.
    lachen, ja: ”publieksblog over reclame”…
    en de enigen die regelmatig reageren zitten in de reclame/communicatie of haten reclame.
    ach, what the heck. het is leuk werk, toch.
    en wie weet kijken er ook nog mensen van buiten de branche, al reageren ze niet of nauwelijks. die 700-800 unique visitors per weekdag moeten toch ergens vandaan komen… (of zou t toch door die subtiel gedoceerde commercials met seks erin komen, dan zit ik telkens op 900-1000+ u.v.)
    see u soon.
    ps ellen, ja, helemaal robbie w. hoor, rip-off bijna.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Ellen

    en kijk, zo is het cirkeltje weer rond ;-) ).. Ik probeer net de discussie op mijn blogje aan te wakkeren hoe representatief die 1% ‘reageerders’ nu eigenlijk zijn, en jij onderstreept dat weer eens..
    Maarruh, Michael, misschien moet je je doelgroep wat verbreden, eens wat meer ‘leuke mannen’commercials ;-)

      /   Beantwoorden  / 
  6. Redactie, Michael

    @Ellen: zou wel willen, maar er zijn er zo weinig. Wayne Rooney-op-z’n-voordeligst (heb ‘m voor de zekerheid maar wat slanker afgebeeld, haha) is zo’n schamele poging (:-).
    heb david beckham wel regelmatig, maar ja. die disney-campagne, als eerste.
    wel allemaal print, komt dat ook aan z’n trekken hier.
    maar ik blijf zoeken hoor!

      /   Beantwoorden  / 
  7. Ellen

    @Michael: ik had het wel over leuke mannen hè ;-)

      /   Beantwoorden  / 
  8. Jos van Liempd

    @Michael. Allereerst: ik vind het erg aardig om hier regelmatig binnen te wandelen. Je hebt een weldadige 360 graden aan items; mijn complimenten daarvoor, mooi gesorteerde winkel. Ik zie (o.a. op adfoblog) dat er – een weliswaar niet helemaal heldere – relatie bestaat tussen het aantal reacties en het aantal views. Ik weet alleen nog niet wat de kip is en wat het ei. Ik geef graag toe dat ik soms een reactie “bij jou” plaats om een beetje discussie uit te lokken; ik hoop dan maar dat daardoor voor jou wat gezelliger wordt om hier te wonen…
    Twee ‘duo’s’ heb je hier in ieder geval regelmatig over de vloer. Al zijn de verschillen groot: Ad en Marie zijn waarschijnlijk een ‘hecht setje’, ze zijn het voortdurend met elkaar eens en ze hebben grote moeite met ‘reclame’; Ellen en ik kennen elkaar alleen virtueel, komen elkaar af en toe tegen (o.a. hier), zijn het nagenoeg never met elkaar eens (maar ‘convergeren’ vaak naar een zekere mate van overeenstemming), en we zijn i.i.g. pro-reclame. Ik hoop dat je ons als duo’s niet met elkaar gaat verwarren ;-)
    @Ellen: kan me niet voorstellen dat Watje Beckham en Bonkje Rooney een Axe-effect op je hebben ;P

      /   Beantwoorden  / 
  9. Redactie, Michael

    @Jos: dank voor je compliment, ik wil inderdaad zoveel mogelijk over reclame melden. Ook de foute dingen. Ben meer dan 60 plaatsen gestegen in de MarketingFacts top-100 deze maand, ook leuk.
    Jouw en jullie reacties worden zeer op prijs gesteld. Adformatie trekt, als vakblog, meer reacties, logisch ook. Moet ook. Geen punt. Nogmaals, ik moet het doen met de waardering van binnen en buiten deze publieke ruimte en het aantal unique visitors, dat er mag zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Ellen

    Bij hoge uitzondering ben ik het nu *kuch* toch wel eens met Jos. Interessant blog Michael, voor mij een dagelijks bezoekje!
    En gefeliciteerd met plek in de Top 100, zal ook zeker in bezoekers te merken zijn..(en nog voor CommLog ;-) )…

      /   Beantwoorden  / 
  11. Jos van Liempd

    Michael, dit vraagt om een heel nieuw item, wellicht een aparte post in het hoofdmenu. Na het mysterie Ad en Marie nu opnieuw opschudding in de ‘marketing en reclame wereld’: Ellen is het “nu toch wel eens met Jos”. Benieuwd wat Hein Becht daarvan vindt… Het moet niet gekker worden.

      /   Beantwoorden  / 
  12. Jos van Liempd

    Toch ook maar eventjes over het onderwerp: ik zag dit op creativefacts: “De Nike advertentie deed nogal wat stof opwaaien met name Britse gelovigen stoorden zich aan de enorme outdoorversie met Rooney beschilderd in het rode St George kruis, welke volgens criticaster een relatie zou leggen met de kruistochten, daar waar relaties met de moslimgemeenschap fragiel is. Ook wordt de advertentie aangeklaagd door de gesuggereerde verwijzing naar de kruisiging. Dit laatste was voor veel gelovigen de klacht. Zelfs het Britse Lagerhuis had het zwaar met de uiting.”
    Tis ook overal hetzelfde, tegenwoordig…

      /   Beantwoorden  / 
  13. Redactie, Michael

    @Jos: dank voor aanvulling. Inderdaad, vervelend al die bezwaren, net Nederland. Maar de reclamewaakhond daar, de ASA, heeft ‘m gewoon geaccepteerd gelukkig. En toen kwam Madonna…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.