Zeeman overvalt Amst. Fashion Week met (nep)merk ‘Frank’

Volgens Zeeman hoeft mode niet duur te zijn. En waar kun je dat beter bewijzen dan op de Amsterdam International Fashion Week? Een fancy logo, website en persbericht zorgden voor hooggespannen verwachtingen bij de bezoekers, verhaalt blog Verse Reclame. En voor een volle zaal, die de guerrilla-actie gelukkig wel wist te waarderen. Bijna allemaal althans. Slechts zeven mensen wisten ervan, terwijl maar liefst 30 bedrijven en freelancers maandenlang werkten aan de lancering. De aanwezige bloggers en journalisten kregen een uur voor de show een perskit met achtergrondinfo en de foto’s. Een speciaal ‘virus’ moest ervoor zorgen dat het plan niet voor de show uitkwam. “Openden de journalisten het bestand voor 3 uur ‘s middags, dan kregen zij een persbericht te zien over de lancering van het merk Frank. Openden zij het bestand na half vier ‘s middags, dan kregen de journalisten het bestand onder ogen waarin de link met Zeeman duidelijk werd en alle achtergrond informatie over de campagne stond.” Lees op de website van Frank Fashion meer over hoe slim de stunt is bedacht en uitgevoerd. Briljant! Aldus nog steeds blog Verse Reclame. Volgens Adformatie is de guerrilla-actie

bedacht door reclamebureau Coz. Het merk ‘Frank’ is vernoemd naar de ontwerper: de Zwitser Frank Kungl, aldus Adformatie gisteren. Zes van zijn ontwerpen zullen daadwerkelijk worden verkocht door Zeeman. Op de site frankfashion.nl staat bovendien te lezen dat vanaf september ook ondermode ontworpen door Bas Kosters wordt verkocht in de winkels. Zeeman goes H&M dus. ”Overigens doet de Zeeman-stunt denken aan wat Ikea en TBWA\Neboko in 2006 op de Woonbeurs deden. Onder de naam D-Project werd toen een stand op de Woonbeurs ingericht om aan te tonen dat design niet duur hoeft te zijn. Met de actie werden verschillende prijzen in de wacht gesleept.”

PS De vraag stellen is ‘m beantwoorden, zeggen ze wel eens. Merkcommissaris Leo van Sister twitterde deze vraag gisteren: ”Heeft de klant van Zeeman hier wat aan?”

Lees ook:Flagpole dancing met Flagdress in WK-spotje Zeeman
Lees ook:Onveiligheidsadvertenties IKEA-glas, Zeeman-rammelaar
Lees ook:Woonbeurs RAI adverteert als ‘grootste van het land’
Lees ook:Pesten: BN-ers en winkels steunen You are Good-campagne
Lees ook:Journalisten zijn geen terroristen meldt affiche

6 reacties op “Zeeman overvalt Amst. Fashion Week met (nep)merk ‘Frank’

  1. ark

    heel leuk, helaas geen origineel idee. 1-op-een met de campagne van Neboko & Ikea van een paar jaar geleden.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Piet

    Ik vind de stunt wel geslaagd! Er zijn wel meer dingen gekopieerd in de reclamewereld, dat is geen big deal.

    Deze stunt werkt, omdat het nu bij een groot publiek daadwerkelijk het idee oproept dat je bij Zeeman ook leuke kleren kunt scoren. Dus voor het huidige Zeemanpubliek niet zoveel aan de hand, maar wel mooi een extra doelgroep aangeboord!

      /   Beantwoorden  / 
  3. ark

    Ik vind het wel een big deal. Er wordt veel gekopieerd, maar daarin onderscheiden de betere bureaus zich; door dat niet te doen. Dit is het originele idee van ikea: http://www.adcn.nl/bekroningen2007/

      /   Beantwoorden  / 
  4. Torsten Colijn

    De kop boven dit artikel ‘Zeeman overvalt Amst. Fashion Week met nepmerk ‘Frank’’ is niet juist. Het gaat namelijk om een nieuw merk. Het wordt echter niet verkocht in de Zeeman winkels, ook niet via hun website. Ze proberen een compleet nieuwe doelgroep aan te spreken via http://www.frankfashion.nl/ Ik wens ze veel succes.

    Overigens opvallend hoe zeeman.com en de buitenreclames zich qua uitstraling verwijderen van de winkels. De kans bestaat dat er een te groot gat ontstaat tussen de werkelijkheid en het imago. Dan blijft het bij 1 bezoek aan de winkel.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.