Nieuwe media rukken op in verkiezingscampagnes

Tijdens de verkiezingscampagne voor de Tweede Kamer draait het al lang niet
meer alleen om de zaaltjes in het land of de zeepkist waar de achterban wordt
toegesproken. De laatste campagneweken voor 22 november domineren de
lijsttrekkers de programma’s op radio en tv en ook een nieuwe medium als
internet is inmiddels een geliefd campagne-instrument. Bekijk en vergelijk Mark Rutte, Femke Halsema, Jan Marijnissen, Wouter Bos en Alexander Pechtold.

Zo vertelt VVD-leider Mark Rutte elke ochtend via de webcam over zijn belevenissen van die dag, biedt GroenLinks-leider Femke Halsema humoristische teksten die gedownload kunnen worden voor de navigatiesystemen in de auto en houden veel lijsttrekkers een dagboek bij op hun website. Vooral SP-voorman Jan Marijnissen weet de surfende kiezer dagelijks goed te bereiken met zijn uitgesproken mening. Wouter Bos van de PvdA is ook actief, zie bij voorbeeld zijn ”Boscast” moviechannel, met recente filmpjes over zijn activiteiten. D66-leider Alexander Pechthold heeft een weblog.

Ook op het digitale vriendennetwerk Hyves is politiek Den Haag goed vertegenwoordigd. De profielsite heeft alle hyvende politici samengebracht op een aparte pagina. Meldt NU/ANP.

Lees ook:Reclameman Oosterhout bepleit terugkeer Femke Halsema
Lees ook:Roorda: ‘Premiers gaan niet op zeepkisten staan’
Lees ook:Kritiek op PvdA-verkiezingspromo Wouter’s Angels
Lees ook:Rutte steunt Rotterdam/Nederlandse taal-reclame affiche VVD
Lees ook:Bekende sprekers op reclame-affiche discussieavond over ‘Arabische lente’

2 reacties op “Nieuwe media rukken op in verkiezingscampagnes

  1. Lowkick

    Dit is niet meer dan logisch. Hoe meer media, hoe meer mensen er bereikt worden.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Tom

    @Lowkick: Via de nieuwe media bereik je inderdaad wel veel mensen, maar het merendeel van de mensen die bijvoorbeeld Jan Marijnissen’s weblog lezen zijn SP-stemmers. Het heeft dus een hoog ‘preken-voor-eigen-parochie’ gehalte en men bereikt op deze manier niet de potentiële nieuwe kiezer.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.