Roorda: ‘Politiek campagne voeren gewoon reclame maken’

Politiek campagne voeren is gewoon reclame maken. Een combinatie van bedwelmen, verleiden, inpakken en afsluiten.” Stelt iemand die het kan weten in zijn wekelijkse column op BRN Nieuwsradio: reclame-expert Eugène Roorda. ”Dat bedwelmen en verleiden doen de partijen om zoveel mogelijk zieltjes te winnen voor hun club. Dat heeft niks met de inhoud te maken, die is namelijk stom vervelend. Bovendien is alles altijd weer bespreekbaar. Dus is het puur een kwestie van vorm, van uiterlijk vertoon, van strijd, persoonlijkheid, van juiste beelden en de goeie zinnen. Precies de trucs die we hanteren in de reclame. Ook in politieke campagnes overdrijf je dus per definitie schromelijk. Zonder overdrijving word je immers niet opgemerkt tussen die honderden signalen per dag die de burger/consument voor zijn tetter krijgt.”

Eugène Roorda (foto), mede oprichter van Roorda Reclame in Amsterdam, vervolgt in zijn BNR-column: ”Daarom beloof je dus hele grote dingen die je niet kunt waarmaken, sterker die nooit gaan gebeuren. Dat weet je zelf ook, maar daar gaat het niet om. Het gaat om het winnen van de verkiezingswedstrijd, om het sluiten van de deal. De rest is niet relevant.

”Dus beloof je meer geld, meer banen, meer veiligheid, meer groen en minder Grieken en Roemenen. Of je roept bij ons wordt caféwater gratis, bij ons blijft de hypotheektrenteaftrek ongemoeid, bij ons krijgt Brussel de middelvinger, bij ons gaan we voor een groene samenleving, bij ons gaan we bezuinigen op ontwikkelingshulp, bij ons kun je niet ontslagen worden, bij ons krijg je minder minaretten, bij ons minder belasting enzovoorts.

”Het zijn allemaal grote beloften en ze werken precies zoals het in de reclame werkt. Het is altijd te mooi om waar te zijn en dus flauwekul. Maar stel dat het toevallig wél waar is denkt de burger. Dat zou toch wel geweldig zijn?

”Campagne voeren is het managen van verwachtingen, ofwel het voeden van de hoop door het aanwakkeren van de onvrede. U weet dat hoop de sterkste menselijke drijfveer is in ons geheime binnenste. De hoop dat morgen alles beter wordt dan vandaag, terwijl het op de keper beschouwt vandaag al super is.

”Het is zoals ‘het rijdt lekkerder in een Peugeot’. Dat rijdt helemaal niet lekkerder, maar stel nou dat het wel zo is. Dus daarom: wie de hoop het best verkoopt, krijgt de meeste stemmen. Ik ben benieuwd of er een Hollands Obamaatje tussenzit.”

Lees ook:De grote lessen voor 2007 – volgens Eugène Roorda
Lees ook:Roorda: ‘Alleen bij verkiezingen komen de sneue postertjes tevoorschijn’
Lees ook:Yolanthe maakt reclame voor haar bruidslingerie van Livera
Lees ook:Politieke reclame: ‘Vorm gaat altijd boven inhoud’
Lees ook:Verzekeren ‘legitieme vorm van oplichten’ zegt Roorda in BNR-column

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.