BNR-columnist Manfred Bik vindt ‘reclameluwe’ zaterdag van adverteerders geen goed idee

Minder reclame en dan ook nog betere reclame: dat wil iedereen wel, zegt BNR Nieuwsradio’s reclame-columnist Manfred Bik vandaag. Want minder en beter, dat klinkt als: goedkoper en effectiever. Maar is een ‘’reclameluwe’’ zaterdag dan een goed middel om dat te bereiken, zoals is gesuggereerd door Frenkel Denie namens de Bond van Adverteerders? Nee, denkt Bik, die voor iets heel anders pleit. ‘’Minder reclame en betere, meneer Denie: die krijgen we als adverteerders en hun adviseurs beter leren kiezen, zodat campagnes meer onderscheid opleveren, en zodat er minder druk nodig is om tot de aandacht vaan de mensen door te dringen.’’ Zie volledige column in de overlees.

“Minder reclame, en dan ook nog betere reclame: dat wil iedereen wel. Adverteerders willen uit de aard van wie ze zijn natuurlijk graag minder en betere reclame. Want minder en beter, dat klinkt als: goedkoper en effectiever.” Begint BNR’s reclamecolumnist (foto), in het dagelijks leven strateeg bij reclamebureau DDB Amsterdam*, zijn radiocolumn vandaag. ”En consumenten willen dat ook wel – want minder en beter, dat klinkt als: lang niet zo irritant. Het is dus op zich niet zo heel vreemd dat er een vereniging bestaat – de Bond van Adverteerders – die dat wel wil nastreven: minder, en betere reclame.

”Wat wel vreemd is, is de manier waarop Frenkel Denie van die vereniging denkt dat doel te gaan bereiken. Hij wil er namelijk een ‘reclameluwe zaterdag’ voor afkondigen. – Inderdaad, een soort autovrije zondag, maar dan anders. Als het aan meneer Denie ligt, dan is er de komende zes maanden op zaterdag minder reclame op televisie. Ik begrijp wel dat meneer Denie denkt dat de hoeveelheid reclame daarvan afneemt – dat wil zeggen: de hoeveelheid reclame op televisie, op die dag. Want het resultaat zal zijn dat het budget dat op die dag normaliter op televisie besteed zou zijn, gewoon over andere dagen en over andere media wordt uitgesmeerd. De behoefte om te concurreren en op te vallen neemt van zo’n maatregel namelijk niet af. Wat we op zaterdag dan niet op televisie zien, krijgen we in termen van reclamedruk wel op andere dagen of via Internet over ons heen,” aldus Bik in zijn BNR-column vandaag.

”En de vraag blijft vervolgens over: hoe gaat reclame daar beter van worden? Als een spotje een tijdlang op zaterdag niet mag worden uitgezonden, gaan adverteerders en reclamebureaus dan opeens anders werken? Als budgetten naar andere media worden overgeheveld, worden de overdreven stemmetjes en de nare acteurs daar opeens aardig van en leuk? Minder reclame en betere, meneer Denie: die krijgen we als adverteerders en hun adviseurs beter leren kiezen, zodat campagnes meer onderscheid opleveren, en zodat er minder druk nodig is om tot de aandacht vaan de mensen door te dringen.” Aldus BNR-columnist Bik, ‘verstokt reclameman.’

* De opinies weergegeven in deze columns zijn persoonlijke professionele opvattingen van ”verstokte reclameman” Manfred Bik (en vertegenwoordigen dus niet de standpunten van zijn werkgever DDB Amsterdam).

Lees ook:App-ontwikkelaars grijpen steeds vaker naar tv-reclame blijkt uit onderzoek
Lees ook:Meneer Hamburger komt onuitgenodigd binnen, knock-out geslagen
Lees ook:Jongeren hekelen reclame in nieuwe media, print en tv wel okay
Lees ook:Plannen adverteerders tot 2015: véél meer bestedingen op internet
Lees ook:Bond tegen vloeken feliciteert Vodafone per advertentie met onderscheiding

9 reacties op “BNR-columnist Manfred Bik vindt ‘reclameluwe’ zaterdag van adverteerders geen goed idee

  1. Ad en Marie Jansen

    “adverteerders en hun adviseurs beter leren kiezen, zodat campagnes meer onderscheid opleveren, en zodat er minder druk nodig is om tot de aandacht vaan de mensen door te dringen”

    En hoe leren we adverteerders en hun adviseurs beter te kiezen? Door de tarieven drastisch te verhogen. Want die zijn nu veel te laag. Hogere tarieven is het enige wat adverteerders begrijpen en het enige wat werkelijk zal leiden tot substantieel minder reclame. Voordeel: de opbrengsten voor media blijven daarbij op peil.

      /   Beantwoorden  / 
    1. nielsepiels

      De tarieven zijn juist al hartstikke hoog. Hét bewijs dat dat dus helemaal niet uitmaakt. Voortaan eerst even jullie huiswerk doen voordat je zomaar in het wilde weg wat ongecontroleerd commentaar plaats, Ad en Marie. Bedankt.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Niels: Vraag me echt af of de tarieven zo hoog zijn als jij beweert, want er woedt een permanente concurrentieslag onder de drie belangrijkste aanbieders. En de grote adverteerders krijgen nog steeds vele tientallen procenten korting, al jaren.

      /   Beantwoorden  / 
    1. niels

      Ja sorry, da’s ook eigenlijk precies wat ik bedoel: ik hoor juist de kleinere adverteerders altijd klagen over de tarieven (waarschijnlijk omdat ze die korting niet krijgen die wel aan grotere jongens gegeven worden). Als de prijzen omhoog gaan, moeten de kleinere (en vaak leukere/minder irritante) adverteerders afhaken, terwijl de grotere merken onverminderd kunnen blijven irriteren. De ondoordachte suggestie van Ad en Marie zou dus juist averechts werken; dat probeerde ik te zeggen.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Ad en Marie Jansen

        Dan beginnen jullie toch gewoon met het opheffen van die kortingen? En zodra dat geregeld is verhoog je de prijzen verder over de hele linie. Wij mogen dan ons huiswerk niet doen, de tsunami van reclame kan niet anders betekenen dan dat het te goedkoop is.
        Maar wij staan open voor creatieve oplossingen hoor.
        De reclamewereld gaat er toch prat op zo creatief te zijn? Nou, laten jullie dan maar eens zien wat je kunt, in plaats van zo’n positieve suggestie van de BVA meteen af te katten door te piepen over ‘onderscheid’ en eventueel omzetverlies.
        De BVA komt tenminste met een idee. Ze steken hun nek uit. En als het niet werkt op hun manier, dan kan het misschien ook anders. Als een reclameluwe dag niet lukt, dan introduceer je een reclameluw dagdeel. Bijvoorbeeld van 18 tot 21 uur minder reclame, iedere dag, wij noemen maar wat. Wees eens echt creatief. Zoals het nu gaat, kan het toch niet doorgaan? Wij zijn echt de enigen niet die zich ergeren aan de overlast. Als zelfs organisaties als VEA en BVA dat vinden, dan zit het dus echt helemaal fout.
        Dus, Niels, aan de slag!

          /   Beantwoorden  / 
        1. niels

          Oké, een creatief idee dan, van een creatieve reclamemaker, speciaal voor Ad en Marie: kijk eens wat minder televisie. Ga lekker wandelen, neem een hobby, haal een hond in huis die je elke dag uit moet laten, of krijg een paar vrienden waar je leuke dingen mee kunt doen. Als jullie minder lui met chips en bier op de bank hangen om ‘Ik hou van Holland’ en dat soort ellende te kijken, dan dalen de kijkcijfers, en neemt de hoeveelheid reclame af. Jullie hebben het dus zelf in de hand, Ad en Marie. Willen jullie een reclameluwe dag? Introduceer een tv-kijk-loze dag. Goed plan hè? Ben benieuwd of het gaat lukken. Of, om met jullie zelf te spreken: Nou, laten jullie dan maar eens zien wat je kunt. Succes!

            /   Beantwoorden  / 
          1. Ad en Marie Jansen

            Waarop baseer jij dat wij met chips en bier voor de buis hangen? Valt wel mee hoor, en chips en bier komen er niet aan te pas en ‘Ik hou van Holland’ hebben we nog nooit gezien. RTL4 staat bij ons nooit aan, vroeger nog wel eens voor het nieuws, maar ook dat al lang niet meer. Als je je kritisch uitlaat over reclame wordt je door de reclamewereld meteen maar ingedeeld bij de RTL4-kijkers en Telegraaf- en Privé-lezers. Zulke mensen hoef je op voorhand niet serieus te nemen, dat is toch wat je bedoelt?

            Je hebt voor een reclamemaker kennelijk weinig besef van doelgroepen. En voor een creatieveling valt ons jouw suggestie ook zwaar tegen. Minder tv kijken lost het probleem niet op. Jij wilt het probleem niet oplossen, alleen maar ontwijken.

              /  
  3. Jossy ter Wiele

    Dat nobele voorstel van die organisaties is een fraai staaltje window-dressing. Ze weten al bij voorbaat dat het niks kan worden, om tal van redenen, vanwege praktische problemen, financiële consequenties, de achterban zit niet op een lijn. Enzovoorts. Maar het staat goed dat ze de problemen van reclame-irritatie op tv zelf hebben aangekaart, omgeven door heel wat publiciteit.

    (win – dow-dress – ing [-doo-] (Engels) de -woord (mannelijk) het aankleden van een etalage; figuurlijk het misleidend mooi voorstellen door het op de voorgrond brengen van de gunstige zijde van een zaak
    Gevonden op http://www.woorden.org/woord/window-dressing

      /   Beantwoorden  / 
  4. niels

    @ Ad en Marie
    Och, ik stelde me dat zo voor. Ik had tot nu toe niet veel reden om aan te nemen dat jullie veel verschilden van de rest van tv-kijkend Nederland.
    Maar maak er gerust: “met NRC Next, AH-roombrie en lauwe sauvignon blanc op de bank hangen om ‘Undercover in Nederland’ te kijken” van hoor!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.