Roorda: Nationale-Nederlanden en Microsoft is ‘wow’

Reclamemaker Eugene Roorda zag twee ‘'geweldige'' nieuwe campagnes deze week, van Microsoft én van Nationale-Nederlanden. Allebei een zintuiglijke "wow ervaring" en daar gaat het tegenwoordig om in communicatie, zegt hij. ‘'We moeten reclame niet alleen zien en geloven, maar vooral voelen en beleven ja zelfs fysiek ondergaan. Met als gevolg dat we willen deelnemen aan het merkgevoel. Pas dan kom je als adverteerder echt binnen.'' In zijn radiocolumn op BNR Nieuwsradio roemt hij NN's droomstartviral. ‘'We kennen dit merk

de laatste jaren vooral als een notoire feestvierder die zich lallend onder de massa begeeft als er ergens een oranje balletje rolt. Welnu die clowneske overjas heeft de verzekeraar nu eventjes afgelegd. Men is zich gaan bezig gaan houden met datgene waar ze mee bezig moeten zijn, en dat heet: financiële dienstverlening,'' aldus Roorda over NN, dat met één klap op het huidige tijdsgewricht zit dankzij deze viral.

Microsoft gooit er 500 miljoen dollar tegenaan, aldus Roorda, in het dagelijks leven creatief directeur/partner van Roorda Reclame. Hem valt op dat het conceptuele idee ook hier in feite doodsimpel is. ''Het 'wow effect' bleek de eerste reactie van consumenten op het nieuwe besturingssysteem van Microsoft. En precies die wow reactie is "all out" het leidend motief van de hele campagne geworden.''

Je kunt zelfs je eigen "wow" via foto of video op hun site plaatsen om je blijdschap wereldwijd kenbaar te maken. ''Die 500 miljoen wordt dus besteed aan één universeel begripje van 3 letters – het woordje wow – waarachter een wereld van collectief deelbare emoties tot leven kunnen komen. Alle geld en energie wordt toegespitst op die ene emotie, dat is dus knap.'' Wat weer leert dat reclame een machtig instrument is als je het simpel weet te houden en naar je consument wilt luisteren.

 

 

Lees ook:Roorda noemt Haagse drukte over leenreclame ‘potsierlijk’
Lees ook:Geestig en vals: Apple’s Mac valt reclamebudget Window Vista aan
Lees ook:Microsoft-spotje dat iPhone 5S en 5C ziekt teruggetrokken
Lees ook:T-shirts, bekers nieuw in Microsoft’s pr-oorlog tegen Google
Lees ook:Reclamecolumnist Roorda ‘stiekum gesteld’ op Berlusconi

Eén reactie op “Roorda: Nationale-Nederlanden en Microsoft is ‘wow’

  1. Ellen

    Tja.. jammer alleen dat NN toch minimaal een half jaar ‘achterloopt’ met deze viral; ik zou persoonlijk dus niet echt spreken van ‘in één klap op het huidige tijdsgewricht zitten’.
    Opel’s Prepare your hair (een jaar geleden)en natuurlijk de SP (een half jaar en een paar maanden geleden) hadden de viral/mobiel interactie al, en nog veel mooier/innovatiever ook. Is dan meer een geval van (te laat) naloper gehalte, en dat kan nooit goed zijn voor je merk!!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.