IKEA-campagne stuurt mensen eerder naar huis


‘Bijna de helft van de Nederlanders voelt zich schuldig als hij of zij als eerste van de afdeling naar huis gaat. En jij?’ Van IKEA moeten we een testje doen op de designyourownlife-site. ‘Luister je naar jezelf bij de aanschaf van een nieuwe bank?’ En: ‘Koop je dure merken om indruk te maken op je omgeving?’ Ook te zien daar de ‘Wanneer ben jij gestopt naar jezelf te luisteren’-commercial, met kinderen. Het kan ook duidelijker. Wij vonden nog een ander IKEA-filmpje, Engelstalig. Jemoet vroeger naar huis, zelfs een uurtje voor Cup-a-Soup-tijd. In de vrolijke Engelstalige versie heet het de IKEA Freedom-campagne. Boodschap: ‘If it costs less, you can work less.’ Dus: welcome to life outside work. Met het bekende en aanstekelijke Amerikaanse deuntje ‘’I’m going home, oh yes’’ (met de Lord erin).

Lees ook:Stadje bestormd in oorlogszuchtige commercial van IKEA
Lees ook:‘Rommelblindheid’ aangepakt in Ikea-spotjes
Lees ook:100 mooie katten maken mooie reclame voor Ikea
Lees ook:Ode aan de alledaagse producten van Ikea per spotje
Lees ook:Gratis overnachten: nieuwe reclamestunt Ikea in Noorwegen

7 reacties op “IKEA-campagne stuurt mensen eerder naar huis

  1. Bart

    volgens mij is de insteek van de Uk ietsje anders geweest. veel meer link met goedkope producten, dus korter werken. Design your own life gaat volgens mij over echt bewuste keuzes maken. en dus ook bewust wel voor ikea kiezen

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Het was inderdaad niet een kwestie van duidelijker, maar, je hebt gelijk, een wat andere insteek. Wel boeiend waarom voor die ene is gekozen in Engeland en voor die andere hier. Misschien zijn prijzen nog belangrijke voor Britten dan voor Nederlanders… Of misschien is het imago van IKEA daar net effe anders dan hier.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Annet de Graaf

    Ik ben heel benieuwd naar het reclameburo die deze campagne heeft bedacht? Enig idee?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Red

    @Annet: zal ik proberen uit te zoeken. Je hoort. Leuk Droombos, ga ik vaker naar kijken.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Redactie, Michael

    De campagne is voor Nederland aangepast door TBWA, op basis van richtlijnen vanuit het Zweedse hoofdkantoor.
    Ik ben ‘ns gaan kijken op enkele buitenlandse sites van IKEA, leuk hoe iedereen per land z’n ding doet. Wat zullen ze allemaal hebben zitten vergaderen erover, zeg. Uren.
    De Britten zeggen ‘Live you life, love your home’. In Nederland houden we dus erg van de Engelse taal, blijkt weer eens. Want: ‘Design your own life.’
    Onze Belgische buren hebben de slogan uiteraard in twee talen beschikbaar. In het Frans is het ‘La Vie, c’s maintenant’, in het Vlaams lekker kort en niks Engels: ‘Leef nu.’
    IKEA Duitsland gaat voor ‘Wohnst du noch oder lebst du schon?’ De Oostenrijkers nemen dat gewoon over, maar niet de Zwitsers hoor: ‘Gewohnt anders.’
    Aangezien IKEA in de verschillende Europese landen met verschillende bureaus werkt, duurt het nog even om te achterhalen wie dat Engelse filmpje heeft gemaakt. Ik hoop het later te kunnen melden.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Annet de Graaf

    Dankje Michael, het heeft wel een reden dat ik deze informatie wil weten, en ik ben je dankbaar dat je dit even opgezocht hebt voor mij. Adforum ligt er nu uit merk ik, maar zal het op een later tijdstip nogmaals proberen

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.