Categorie: "Sociale campagne"

Wereldleiders kijken op hun neus in serie advertenties Amnesty

Hey, is dat niet Vladimir Putin met het bekende Amnesty-kaarsje op z'n neus? Zeker. Deze eenvoudige maar effectieve serie mensenrechten- advertenties voor dagbladen en magazines werd gemaakt door het Madrileense reclamebureau Contrapunto, meldt The Inspiration Room. Putin is niet de enige wereld leider die zo wat advies krijgt (zie overlees). Ook op hun neus kijken George W. Bush, Mahmoud Ahmadinejad, Robert Mugabe, Vladimir Putin, Kim Jung Il en Hu Jintao. Een is er al opgeduveld, nog vijf te gaan.

John F. Kennedy door Greenpeace ingezet voor klimaatboodschap

If John F. Kennedy were still alive, could this have been his message? We shall never know. De prima Nederlandse (maar Engelstalige) site over sociale reclame, Osocio, had bijgaande informercial van Greenpeace gisteren als wereldwijde skoep. Knap gedaan. Wat ook geldt voor dit filmpje als onderdeel van Greenpeace's Energy [R]evolution-campagne. Aan Osocio's verzoek aan Reclamewereld.blog om 'm ook te laten zien voldoen we natuurlijk graag. En nu maar hopen dat Barack Obama, van dezelfde Democratische partij als Al Gore, meer werk maakt van het milieu dan George Bush, als hij tot president wordt gekozen. Ik ben bang dat de economie weer voorrang krijgt, nu helemaal, van welke nieuwe president daar ook. Jammer voor JFK.

Landmijnen: de VN-informercial die niet op tv mocht in de VS

Uit de oude doos. Door een Amerikaan of Amerikaanse van 17 twee jaar geleden op YouTube gezet. En toen gemist, helaas. Deze informercial, nota bene van de Verenigde Naties, mocht toen niet op de Amerikaanse televisie worden vertoond, meldt ''Ilovekenna.'' Te controversieel. Hij/zij schrijft erover: ''The United States, the most powerful country in the world, gives almost no money to this cause. Listen to the message. If landmines were here, wouldn't you stand for their removal everywhere?'' Rest tekst in overlees.

Mooie Tommy stript graag voor informercial over borstkanker

Mooie Tommy mag zijn kleren uittrekken om een Sara Palin-achtig Engelse te helpen met haar waarschuwende verhaal over borstkanker. Grappig draai van de makers, Ogilvy Interactive, ten behoeve van hun klant Cancer Research UK. Overigens bleek uit Nederlands onderzoek onlangs dat vrouwen nu vaker worden getroffen door longkanker dan door borstkanker, als gevolg van de toegenomen populariteit van roken de laatste jaren. Via Utalkmarketing.

Vlinders ingezet om aandacht te vestigen op eenzame kinderen

'Help us listen to every child's voice'. De Engelse hulporganisatie NSPCC, die zich speciaal richt op kinderen, introduceert in deze commercial een vlinder, die door de stad fladdert om kinderen te zoeken die zich willen, maar niet kunnen uiten tegen iemand. Om dat nog beter te regelen, wordt er voor gulle giften gepleit. Zouden ze daar niet, zoals hier in Nederland, een (sinds kort) gratis kindertelefoon kennen? 

‘So gay’ mag niet meer van Hillary Duff als je ‘zo lelijk’ bedoelt

When you say that's so gay, do you realise what you say? De Amerikaanse organisatie Think Before You Speak lanceerde een nieuwe campagne om het gebruik van de kreet ''so gay'' uit te bannen. Dit ter bescherming van de gevoelens van de homofiele medemens. Actrice/zangeres/designer Hillary Duff trekt voorzichtig van leer tegen twee tieners. Via Adrants.

MTV’s ‘Switch’ weer knap filmpje om jeugd milieubewust te maken

Leuk, vorige maand vestigde Reclamewereld.blog de aandacht op MTV's Green Song, een prachtanimatie, …, vandaag gaat MF's ReclameReview over MTV's Switch, ook om jongeren meer bewust te maken van de nadelen van de klimaatverandering. Bijgaande informercial komt uit de koker van het (Nederlandse) reclamebureau Selmore. ''Supergoed bedacht dit. Een commercial met een boodschap, maar zonder dat het belerend wordt. Sterker nog, het is gewoon erg grappig en dat kan voor een viraal effect zorgen,'' oordeelt David Brinks van HardCopy. Eens natuurlijk. Brinks voegt er nog vinnig aan toe dat deze aanpak volgens hem ''vele malen beter werkt dan een Postbus 51-spotje.''

Borstkanker: T-shirts en grappige spots ingezet in strijd

''Bring breast awareness back to the workplace.'' Ook op het werk moet er vaker worden gepraat over het gevaar van borstkanker bij vrouwen. Een speciaal T-shirt moet dat bewerkstelligen, ten einde geld op te halen. Met behulp van een geestige ''ouderwetse'' kantoorscene en een ''nice'' momentje in de lift, uit de koker van de Canadese organisatie Fashion Targets Breast Cancer (FTBC).