Categorie: "Onderzoek"

Onderzoek: ‘Nederlander wil verbod junkfoodreclame’

Gaan we Engeland achterna? Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat reclame voor junkfood gericht op kinderen verboden moet worden. Liefst 57 pct pleit voor een dergelijk verbod, tegen 18 pct dat het met zo'n verbod oneens is. Dit blijkt uit onderzoek dat Adformatie liet uitvoeren door bureau MSI-ACI onder 1600 Nederlanders van vijftien jaar en ouder. Opmerkelijke cijfers, vooral omdat ze in schril contrast staan met wat de

Onderzoek: Google sterkste Nederlandse merk

Wat een rare uitslag. Drie niet-Nederlandse merken blijken volgens een jury van vakspecialisten de sterkste merken van Nederland te zijn: Google, gevolgd door iPod en Ikea. Dat is de uitkomst van de jaarlijkse merkverkiezing Coolbranding, bericht vakblad Adformatie. Google neemt de toppositie over van Microsoft, dat terugzakt naar de tiende plek op de ranglijst. Twee andere niet-Nederlandse merken die zich in de top-10 handhaven zijn Nokia en Nike. De Nederlandse topmerken Albert Heijn, Douwe Egberts, Hema en Heineken (vorig jaar nog bij de beste tien) zijn hun topposities kwijtgeraakt. Zou de onderzoeksmethode

CPB: ‘Voorlichting werkt niet tegen drankmisbruik’

Voorlichtingscampagnes en verboden op drankreclame zijn 'nauwelijks effectief' bij het terugdringen van alcoholmisbruik. Een zeer forse verhoging van de accijns werkt wel, blijkt uit een recent onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB), meldt de Volkskrant Online. In Nederland -en in meer Europese landen- is de opbrengst van de accijnzen op bier, wijn en gedistilleerd veel minder dan helft van de directe kosten van drankmisbruik. Dat zijn de kosten die het misbruik met zich brengt in de

Onderzoek: in-game advertising weggegooid geld

Reclame maken in computerspelletjes is weggegooid geld, meldt het Britse onderzoekbureau Bunnyfoot. Spelers zouden bijvoorbeeld amper in staat zijn om de aangeprezen merken later te herkennen. Volgens de onderzoekers zijn de virtuele advertenties in hun huidige vorm onbruikbaar, meldt TweakersNet. Onderzoekers keken onder meer naar oogbewegingen om vast te stellen of advertenties wel bekeken werden, en naar lichamelijke reacties om te zien hoe gamers op zowel het spel als op de advertenties reageerden. Het viel ze op dat

‘Raadselachtige reclame werkt averechts’

Sommige reclamemakers menen dat consumenten een reclameboodschap beter onthouden, als ze een beetje moeite moeten doen om de betekenis te snappen. Het tegendeel is het geval, blijkt volgens het ANP uit een onderzoek van communicatiewetenschappers Paul Ketelaar en Marnix van Gisbergen, waarop zij volgende week aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveren. Het effect van

Onderzoek: ‘Internetreclame stijgt bijna 30 pct in 07′

De hoeveelheid geld die internationaal wordt geïnvesteerd in reclame op internet stijgt volgend jaar met bijna 30 pct, dat is zeven maal zoveel als de groei van offline-reclame. Luidt de voorspelling van mediabureau ZenithOptimedia. Het online-aandeel van de totale reclamebestedingen in de wereld is nog beperkt, 5.8 pct in 2006, maar stijgt uiteraard flink als gevolg daarvan, tot 8.6 pct in 2009 en 10 pct niet lang daarna, meldt de nieuwsbrief van Media & Marketing Europe. De wereldwijde bestedingen aan radioreclame wordt in 2009 ingehaald door online,

Onderzoek: vijftigplusser wil reclame ‘zonder blabla’

De vijftigplusser van vandaag de dag let extra op reclame bij een grote aankoop. Hij of zij ziet dan wel liever een gewone Nederlander in spotjes en advertenties dan een BN'er en wil duidelijke, nuchtere info, zonder blabla maar met humor. Dat blijkt uit een donderdag gepresenteerd onderzoek over communiceren met de leeftijdsgroep tussen 50 en 70 jaar, in opdracht van het 50+ Expertisecentrum. De studie, meldt het ANP, is gehouden

Gebruik advertentieblockers verdubbeld in Amerika

Het gebruik van advertentie-blockers, pop-up-blockers en spamfilters door Amerikaanse consumenten is de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld, blijkt uit het onderzoek Consumers Love to Hate Advertising van Forrester Research gehouden in de Verenigde Staten. En geciteerd door Webwereld. En InformationWeek meldt dat 81 pct van de Amerikaanse breedbandabonnees pop-up-blockers en spamfilters gebruikt.

Euro-onderzoek verwacht hausse online-reclame

De European Interactive Advertising Association voorspelt dat online reclamebestedingen in Europa de komende twee jaar jaarlijks met 25 pct toenemen, ‘’omdat adverteerders het internet een centralere rol binnen hun marketingstrategie zullen geven.’’ Hun onderzoek naar de houding ten opzichte van online onder belangrijke adverteerders, constateert dat producenten van consumentenartikelen (z.g. fast moving consumer goods) online advertising nu ook ontdekt hebben. EIAA is een belangenclub van bedrijven die baat hebben bij het succes van onlinereclame; nu maar hopen dat alles niet al te positief wordt voorgesteld in dit onderzoek. Het

Unilever, Philips en Heineken in reclame top-100

Unilever, Philips en Heineken behoren tot ’s werelds grootste adverteerders. Dit blijkt uit cijfers van het Amerikaanse reclamevakblad Advertising Age.
Blijkens hun top-100 neemt het Brits/Nederlandse Unilever (voedings- middelen en persoonlijke verzorging) met 4,3 miljard dollar de tweede positie in op de lijst. Unilever verdringt daarmee General Motors, dat in 2005 4,2 miljard dollar aan reclame