Onderzoek: ‘Internetreclame stijgt bijna 30 pct in 07′

De hoeveelheid geld die internationaal wordt geïnvesteerd in reclame op internet stijgt volgend jaar met bijna 30 pct, dat is zeven maal zoveel als de groei van offline-reclame. Luidt de voorspelling van mediabureau ZenithOptimedia. Het online-aandeel van de totale reclamebestedingen in de wereld is nog beperkt, 5.8 pct in 2006, maar stijgt uiteraard flink als gevolg daarvan, tot 8.6 pct in 2009 en 10 pct niet lang daarna, meldt de nieuwsbrief van Media & Marketing Europe. De wereldwijde bestedingen aan radioreclame wordt in 2009 ingehaald door online,

maar buitenreclame moet er dit jaar aan geloven. De reclame wereldwijd besteed in de bioscoop werd volgens ZenithOptimedia al in 1997 ingehaald door online.

Het mediabureau, dat via een internationaal netwerk van dochterbureaus media-inkoop, media-strategie en media-onderzoek aanbiedt, legt uit dat het enorme groeipotentieel van internetreclame te maken heeft met het toegenomen gebruik van internet in gezinnen over de hele wereld. In zogenaamde ‘'volwassen'' markten heeft 70 pct van de gezinnen al internet, het percentage voor de hele wereld komt op 17 pct.

De verwachting van dit bureau is verder dat de internationale reclame-uitgaven in 2007 met 5.4 pct zullen stijgen, met 5.8 pct in 2008 en met 5.3 pct in 2009, en dat is telkens meer dan het gemiddelde stijgingspercentage van 5.1 pct van de laatste tien jaar. Online reclame stijgt 28.2 pct volgend jaar, terwijl de rest van de media hun reclame met 3.9 pct  zien stijgen.

Lees ook:Meer reclamebestedingen op internet dan op de radio in 2008
Lees ook:Internet volgt tijdschriften op als op derde reclamemedium
Lees ook:‘Internet internationaal groter reclame-medium dan tv in 2016′
Lees ook:Mediabureau ZenithOptimedia verwacht voor 2010 een wereldwijde reclamegroei van 3.5%
Lees ook:FT: ‘Online reclameuitgaven houden mediaswitch consument niet bij’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.