Euro-onderzoek verwacht hausse online-reclame

De European Interactive Advertising Association voorspelt dat online reclamebestedingen in Europa de komende twee jaar jaarlijks met 25 pct toenemen, ‘’omdat adverteerders het internet een centralere rol binnen hun marketingstrategie zullen geven.’’ Hun onderzoek naar de houding ten opzichte van online onder belangrijke adverteerders, constateert dat producenten van consumentenartikelen (z.g. fast moving consumer goods) online advertising nu ook ontdekt hebben. EIAA is een belangenclub van bedrijven die baat hebben bij het succes van onlinereclame; nu maar hopen dat alles niet al te positief wordt voorgesteld in dit onderzoek. Het

fmcg-segment bleef eerder achter met onlinebestedingen. De Ad Barometer van de EIAA voorspelt dat dit met liefst 75 pct zal stijgen en in 2008 9,8 pct van de totale bestedingen bedraagt. 'Grotere fmcg-adverteerders geven aan dat 64 pct van de verhoging van het online budget afkomstig zal zijn van de televisiebudgetten, zegt EIAA-lid Microsoft in een persbericht over het onderzoek.

Bij de entertainmentsector komt een vergelijkbaar beeld komt naar voren; er wordt een stijging van de besteding aan online voorspeld van 6,5 pct in 2005 tot 11,2 pct in 2008. Dit geld is grotendeels afkomstig uit de televisie- en printbudgetten. Ook adverteerders in andere segmenten zien verschuiving naar online, zoals in consumentenelektronica, reizen en auto's.

Onder de belangrijkste factoren die bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het internet zijn de groei van breedband, genoemd door 80 pct van de ondervraagden, een ''toegenomen bewustzijn van de impact van online op de aankoopintentie en verkoop'', en de stijgende bekendheid met de taal, terminologie en de meetbaarheid van het web.

Lees ook:Vóór Groupon en ING: Zalando.nl grootste online adverteerder
Lees ook:Binnen 5 jaar is helft reclame naar online zegt Google-baas
Lees ook:Dagbladen marktleider online display reclame: 26%-aandeel
Lees ook:‘Ruim 80% grote adverteerders actief met sociale media advertising’
Lees ook:Vodafone met reclame op mobieltjes voor zakelijk markt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.