Categorie: "Onderzoek"

Fransen geven af op reclame in opinieonderzoek


Rond 75 pct van de Fransen vindt reclame opdringerig, saai en soms banaal, blijkt uit een recent opinieonderzoek. De helft van de mensen zegt reclame zelfs gevaarlijk te vinden. Gelukkig voor reclamemakers spreken de Fransen zich ook weer enigszins tegen, want ruim 50 pct meent dat televisie-commercials waardevolle informatie geven over producten en diensten. De groep 15-tot 19-jarigen staat het minst

Onderzoek bewijst: negatieve reclame blijft beter bij

Surprise, surprise. Begon het niet met reclame voor inlegkruisjes? Recent voorbeeld die arme schaapjes. In tegenstelling tot wat velen denken kan reclame die negatieve emoties oproept ‘zeer effectief’ zijn, juist vanwege de impact. Adverteerders zijn vaak ten onrechte bang dat reclame die negatieve emoties oproept leidt tot negatieve associaties rond een merk, blijkt uit onderzoek van

TNO ziet groei tv-sponsoring en interactieve reclame


Is de tv-commercial zoals wij die nu kennen ten dode opgeschreven? Nee. Maar er zijn wel wezenlijke veranderingen op til, blijkt uit het recente TNO-rapport over de verwachte reclamebestedingen op televisie en audiovisuale programma’s op internet. Voorspeld wordt dat het aan ‘’gewone’’ commercials op tv te besteden bedrag wel degelijk afneemt de komende jaren.

TV-reclame over leningen ergert kijkers ‘massaal’

We geloven dat wel: uit nieuw onderzoek blijkt dat ruim 90
procent van alle Nederlanders tv-reclame voor leningen irritant vindt; tweederde zapt zelfs weg als een dergelijke commercial op tv komt. En ‘meer dan de helft van de Nederlanders zegt nooit een lening af te sluiten met een kredietverstrekker die op tv adverteert.’ Maar ze doen het wel natuurlijk. Hoe zijn Dirk Scheringa’s VSB Bank en Frisia anders zo groot geworden?

Prijs STER voor onderzoek naar effectiviteit reclame

Flink wat reclamegeld is weggegooid geld, nog steeds. Maar onderzoek naar een zo effectief mogelijke besteding ervan staat niet stil. De STER kreeg eind vorige week zelfs een prijs voor een onderzoekmodel, Admeasure, genaamd. Goed nieuws voor adverteerders, want toepassing kan de reclame effectiever maken, dus de verkoop verbeteren. Claimt de advertentieverkooporganisatie van de publieke omroep. Als gevolg moeten aangeleverde spotje soms wel worden aangepast.

Onderzoek: geluid spotje Pepsi of Coke doet drinken

Een radiocommercial van Coca-Cola: zacht sissend wordt het flesje geopend, met een tik valt de kroonkurk op tafel, bruisend klokt de drank in het glas, hoorbaar neemt iemand een slok en er volgt een diepe, tevreden zucht: ahhhh… Je loopt naar de koelkast en trekt een blikje open. Hoe komt het dat een reclamespot de dorst zo goed kan opwekken? Of, wat algemener gesteld: hoe weten we zo goed wat iemand doet, als we alleen maar kunnen horen wat hij doet? Wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Californania hebben dat uitgezocht.

Reclame-bestedingen in media met 4,6 pct omhoog

De netto-bestedingen aan reclame, dus na verleende kortingen, zijn in de eerste helft van dit jaar toegenomen tot ruim 1,8 miljard euro, een stijging van 4,6 pct. Dat meldt Nielsen Media. ‘’Daarmee heeft de mediamarkt zich definitief hersteld na de magere jaren sinds 2000,’’ aldus de onderzoekorganisatie. Alleen de dagbladen hebben zich nog niet hersteld.

Consument kijkt dagelijks 17 minuten naar tv-reclame

De hoeveelheid reclame op televisie blijft fors stijgen. In de eerste helft van 2006 met ruim 9 pct. Dat valt te lezen in het Televisierapport 2006 van tv-promotieorganisatie SPOT. Het aantal merken dat te zien is heeft inmiddels de 1600 overtroffen. Er wordt dagelijks ongeveer 17 minuten naar al die reclame op televisie gekeken. Hoeveel commercials dat per dag is?