Niet meer dan een kwart van de jongeren (23 procent) voelt zich aangesproken door voorlichtingscampagnes van de overheid over zaken als veilig vrijen of geweld op straat. Blijkt uit een onderzoek, aldus het ANP. Nou, ik vind een kwart eigenlijk wel veel. En het effect dan? →
Categorie: "Onderzoek"
Onderzoekje Telegraaf: ‘Reclamespotjes vaak erg grof”
Dagblad De Telegraaf vraagt de lezers regelmatig wat ze vinden van bepaalde ontwikkelingen. Via een stelling. Onlangs was dat: De media moeten voorzichtig zijn met het vertonen van spotjes. Bijna een derde vond van niet, dat valt dus mee. Maar kritische reacties waren er genoeg. Hebben dit soort onderzoekjes wel zin? →
Tienermeiden gevoelig voor alcoholgebruik in soaps
Leidt kijken naar drinkende jongeren in tv-soaps tot een hoger drankgebruik bij jongeren? Ja, vooral bij tienermeiden. Dat zegt de Stichting Alcoholpreventie (STAP), die bij de soap Onderweg naar Morgen onderzoek heeft laten doen door de Radboud Universiteit in Nijmegen. Wordt er in de serie misschien zoveel gedronken vanwege sponsoring door alcoholproducenten? STAP blijft het antwoord schuldig. →
Onderzoek: adverteren op internet stevig in de lift
Adverteren op internet wint in Nederland steeds meer aan populariteit, maar het bedrag is nog beperkt vergeleken met dagbladen en vooral tv. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau Nielsen Media Research. Berry Punt van dat bureau in De Telegraaf: ”Deze reclame is minder statisch dan bijvoorbeeld die op televisie of in een dagblad. Doordat klanten er snel op kunnen reageren, denken bedrijven beter of behoeften in te spelen.” →
Kinderen ergeren zich aan leningenreclame
Kinderen en jongeren ervaren reclame voor leningen (Frisia Financieringen), hypotheken en verzekeringen als het meest irritant. Ook de commercials van UPC zijn niet populair, blijkt uit onderzoek. →