Onderzoek: ‘Nederlander wil verbod junkfoodreclame’

Gaan we Engeland achterna? Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat reclame voor junkfood gericht op kinderen verboden moet worden. Liefst 57 pct pleit voor een dergelijk verbod, tegen 18 pct dat het met zo'n verbod oneens is. Dit blijkt uit onderzoek dat Adformatie liet uitvoeren door bureau MSI-ACI onder 1600 Nederlanders van vijftien jaar en ouder. Opmerkelijke cijfers, vooral omdat ze in schril contrast staan met wat deconsumenteind december nog beweerde. Immers, schrijft Jeroen Mirck op Adfoblog, bij de verkiezing van de Gouden Loeki 2006 stonden er maar liefst twee commercials van junkfoodmarktleider McDonald's in de door het publiek gekozen top-5. ‘'Blijkbaar vindt de Nederlandse consument junkfoodreclame uit moreel besef ‘not done', maar laat het zich er vervolgens wel door meeslepen.'' De Nederland is dubbelhartig over reclame, signaleerde Hans Goedkoop al in Andere Tijden over 40 jaar STER-reclame, voeg ik hieraan graag toe.

Mirck weer: ‘'De consument is sowieso grillig. Uit Adformatie's onderzoek blijkt ook dat echtparen zonder kinderen het hoogst scoren (65 pct) als het om de wens voor zo'n verbod gaat. Ook hoger opgeleiden en mensen met een hoger inkomen steunen een dergelijk verbod nadrukkelijk.''

Lees ook:STAP wil van politiek verbod op alcoholreclame
Lees ook:Slechts 10% Nederlanders wil extra betalen voor reclamevrije omroep
Lees ook:‘Reclame banken nuttig maar ook ongeloofwaardig’ (onderzoek)
Lees ook:Onderzoek: Nederlanders positief over overheidscampagnes
Lees ook:Adformatie: ‘Meeste Nederlanders tegen ban op alcoholreclame’

2 reacties op “Onderzoek: ‘Nederlander wil verbod junkfoodreclame’

  1. Ad en Marie Jansen

    Dat spul van McDonald’s is toch eigenlijk niet te eten. Vandaar de kennelijk nogal slinkse reclame-methoden van McDonald’s om kinderen te beïnvloeden. Een fatsoenlijk bedrijf laat dergelijke methoden uit zichzelf na. Maar er zijn nu eenmaal ook bedrijven die alleen met een verbod in het gareel te krijgen zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    UPDATE: De Consumentenbond haakt in op het onderzoek van Adformatie. En legt tegelijkher de volgende de volgende wensen op tafel:
    * Geen tv-reclame voor ongezonde voeding op tijden dat kinderen tv kijken;
    * Kinderidolen (ook fictieve) alleen inzetten ter promotie van gezonde voeding;
    * Geen voedings- of gezondheidsclaims op een product dat veel vet, suiker of zout bevat; * Geen spaaracties voor kinderen bij ongezonde producten; en
    * Een duidelijke definitie voor wat gezond en wat ongezond is.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.