Categorie: "Issue advertising"

Jumbo biedt excuses aan per advertentie voor het niet mogen leveren van kratjes Heineken

Jumbo bierEen opvallende actie van Jumbo in de krant vanochtend. De supermarktketen opent in een paginagrote advertentie de aanval op bierbrouwer Heineken. In de advertentie -bijgaand, KLIK erop om te vergroten- staat dat klanten van de Jumbo mogelijk de komende tijd geen kratten Heinekenbier kunnen kopen. De bierbrouwer zou volgens Jumbo hebben gezegd dat de kratten niet geleverd kunnen worden. De advertentie, we plukten deze uit De Telegraaf vandaag- komt op een vervelend moment, zegt diezelfde krant, in een redactioneel artikel. ”Het supermarktbedrijf adverteert, aan het begin van de zomer en op het toppunt van het bierseizoen, met een tweede krat Heineken voor de halve prijs.” In advertenties in

Dagbladadvertentie tegen overspel- en seksreclame van SGP-leider Kees van der Staaij

Over Liefde en Trouw gaat een opmerkelijke persoonlijke advertentie van een hele pagina vanochtend in de Volkskrant. Of-ie ook in zusterdagblad Trouw staat weet ik niet ;-) . De campagne zet zich vooral af tegen overspel (zie ook campagnebeeld in doorlees), ‘Het familiespel met alleen maar verliezers.’ De ondertLiefde en Trouwekenaar: Kees van der Staaij (44), de conservatieve fractievoorzitter van de SGP in de Tweede Kamer, maar dat staat er niet bij (KLIK erop om wat te vergroten). Alleen zijn naam. De erin genoemde website Ik Ga Voor Trouw maakt alles echter duidelijk. De advertentietekst in rode hoofdletters: ”Vind jij ook dat liefde en trouw heel belangrijk zijn? Dat je elkaar liefhebt, en dus niet bedriegt? Dat je er bent voor de kinderen?” En daaronder, ik tik het maar allemaal even op, want vermoedelijk onleesbaar anders: ”Veel mensen in Nederland vinden dat. En zij proberen, zo goed en zo kwaad als het gaat, hun kinderen positief op de voeden. De waarde van trouw door te geven. Kinderen zuinig te laten zijn op hun lichaam en  seksualiteit. Je kleedt je niet zomaar uit voor de webcam. Je geeft je lichaam niet zomaar weg. Je bedriegt je geliefde niet. Allerlei seks- en overspelreclames, of dat

Oproep tot demonstratie bij FMO wegens Hondurees waterproject Agua Zarca in advertentie gemeld

Weer Eens Wat AFMO demonstratie advertnders In De Reclame: een oproep tot demonstratie in Den Haag vanwege een Hondurees waterproject. Bij het hoofdkantoor van ontwikkelingsbank FMO, de Nederlandse Financierings-Maatschappij voor Ontwikkelingslanden. Vanwege mede-financiering van het Agua Zarca-project in Honduras. De demonstratie is op vrijdag 22 april om 14.00 uur aan de Anna van Saksenlaan 71 in Den Haag, meldt de paginagrote advertentie achterop de Volkskrant vandaag (KLIK erop om te vergroten, lees de complete tekst in de doorlees). Wat ‘t vast goed bedoelde Agua Zarca-project in de Gualcarque-rivier precies omvat maakt de advertentie niet duidelijk, helaas. Wel dat die rivier als heilig wordt

Emile Gemmeke gaat met advertentie Hoge Raad te lijf over gedogen kindermishandeling

Hoge RaadEmile Gemmeke

Emile Gemmeke, Adviseur Procesverbetering te Nijmegen, wil de Hoge Raad niet alleen aanpakken vanwege het toestaan van vechtscheidingen, maar betaalt nu ook een hele pagina in de Volkskrant vandaag voor een aanval op diezelfde raad, voor het ‘gedogen’ van ‘een vorm van kindermishandeling.’ Daaraan worden volgens hem jaarlijks 14.000 kinderen blootgesteld. Een fraai staaltje issue advertising. KLIK op de advertentie om wat te vergroten, maar goed leesbaar wordt ie niet, helaas. Alles is wel goed te lezen op Gemmeke’s speciale webpagina NederlandseHogeRaad. Volgens hem dient de President van de Hoge Raad (‘Geachte heer Feteris, beste Maarten”) ervoor te zorgen dat de overheid zich houdt aan het

Thuishulpbranche luidt noodklok in advertentie met Open brief aan Nederlandse gemeenten

Nederlandse gemeentenRuim 50 zorgbedrijven luiden de noodklok in een open brief aan de gemeenten, blijkens deze advertentie die wij vandaag uit de Volkskrant plukten. Volgens de zorgbedrijven in de mede door ouderenbond Anbo ondertekende brief zijn veel gemeenten hard op weg ”om het professionele aanbod van huishoudelijke hulp aan zieke of kwetsbare burgers volledig om zeep te helpen. En dat terwijl steeds meer signalen er u juist op wijzen dat deze vorm van ondersteuning essentieel is voor burgers.” De brief volgt op het dreigende massaontslag bij TSN

Partijloze bezorgde burger richt zich tot Geert Wilders per voorpagina-advertentie in de Volkskrant

Wilders VKIn de -hopelijk oneindige serie Weer Eens Wat Anders In De Reclame- vandaag een oproep van een ‘partijloze burger.’ Weliswaar per kleine advertentie -zie bijgaand- maar op een hele opvallende plek. Want links onderaan op de voorpagina van dagblad de Volkskrant (KLIK erop om te vergroten). Dus opvallend genoeg. De tekst van Rob Geurts is eenvoudig maar kraakhelder: ”Geachte heer Wilders. Als u echt aan Nederland denkt, Wilt u dan samenwerken met anderen. En niet Nederland proberen te verdelen, door alleen maar te zeggen hoe het niet moet.” De kleine annonce met grote -en goede-

Vileine China-boodschap voor koning Willem Alexander van Amnesty in advertentie

Amnesty MajesteitKoning Willem-Alexander moet tijdens zijn staatsbezoek aan China publiekelijk aandacht vragen voor de mensenrechtensituatie in het land. Die oproep deed Eduard Nazarski, directeur van Amnesty Nederland in de media. Maar Amnesty adverteert vandaag ook in de media over dat bezoek, met een vileine boodschap (KLIK erop om te vergroten). Deze inhaker -zie ook spotje hier- plukten we uit de Volkskrant vandaag. Niks over de mensenrechten, wel over toetje, koffie en handelsbelangen. Wat voor die laatste zit koning Willem-Alexander – en ministers en handelsmissie- er natuurlijk. Volgende week zondag begint het staatsbezoek van WA en koningin Máxima aan China. Parallel aan het bezoek is er ‘n grote handelsmissie met rond 200 bedrijven

Pleidooi tv-wereld tegen aanname Mediawet door Tweede Kamer per advertentie

Interessant is ook wie er niet bijstaat, bij de Hilversumse tv-wereld die te hoop loopt tegen de nieuwe Mediawet die vandaag in de Tweede Kamer wordt behandeld. Die wet wordt door de 76 ondertekenaars van de advertentie, bijna allemaal freelancers en enkele vreemde eenden in de bijt, Mediawet protest als ‘directe bedreiging’ gezien van de redactionele vrijheid van omroepen en programmamakers (KLIK erop om wat te vergroten). De zwarte advertentie staat vandaag in een groot aantal dagbladen; zie de overlees voor de hele tekst, evenals voor alle namen die ‘m ondertekend hebben. Daarbij staan behalve ‘Hilversummers’ en diverse artiesten ook mensen als Peter van Uhm, generaal buiten dienst en Ard Schenk, voormalig schaatser. De ondertekenaars noemen het van ‘essentieel belang dat de omroepen zelf – samen met de achterban -de inhoud blijven bepalen van de programma’s en dat dit niet in handen komt van de NPO, een verlengstuk van de politiek.’

Zorgverzekeraars willen praten over clichés in nieuwe advertentie

Zorgverzekeraars clichesJe kan erover denken wat je wil, maar een mooie, duidelijke advertentietekst is het weer, vind ik zelf, van de Nederlandse Zorgverzekeraars. Over clichés, geplukt van achterop de Volkskrant vandaag, maar ook te zien in andere kranten van de Persgroep (zie ‘merken’). ‘Hoeveel clichés kan de discussie over ons zorgstelsel nog verdragen‘ kopt de advertentie. Als je erop KLIKT wordt-ie groter, maar niet leesbaar, helaas. De complete tekst is echter HIER te lezen. Wij beperken ons tot enkele citaten eruit. De clichés: zorgverzekeraars zijn machtswellustelingen en kille boekhouders. Specialisten zijn grootverdieners. Huisartsen zijn eigenwijs. Psychiaters willen geen verantwoording afleggen. ”En, o ja, de aandeelhouders van de

Splitsingswet gaat ten koste van duurzaamheid waarschuwen advertenties in dagbladen

Een bonte groep van 40 bij duurzaamheid betrokken ondernemers, (oud) hoogleraren, directeuren van goede doelenorganisaties en (oud-) politici en zelfs ‘n topburgemeester doet vandaag een ‘dringende oproep’ per dagblad- advertentie aan de Tweede Kamer. Gepleit wordt voor ‘behoud van zeggenschap over de Nederlandse Duurzaam Nederland issueenergievoorziening’. Dus de splitsingswet moet onmiddellijk in de kast.  De advertentie plukten wij vandaag uit de Volkskrant, maar staat ook in De Telegraaf en andere dagbladen (KLIK erop om wat te vergroten, maar alles goed te lezen in overlees/volgende pagina). Helaas heeft de ad hoc groep geen eigen site met informatie, daarom maar wat extra moeite gedaan op Reclamewereld, vanwege het belang van dit onderwerp. Tevens een mooi staaltje van Issue Advertising die oproep. De tekst besluit als volgt: ”Wij pleiten voor behoud van zeggenschap over de Nederlandse energievoorziening. We vragen om behoud van werkgelegenheid, een gelijk speelveld en een duurzamer Nederland. Daarom doen wij een dringende oproep aan de