Categorie: "Onderzoek"

Onderzoek: Meeste vrouwen niet geraakt door vrouw-in-reclame

Marketeers en reclamemakers die de wereld door de ogen van de vrouw proberen te bekijken, krijgen toegang tot een onwaarschijnlijk grote, nieuwe markt. Uit Brits onderzoek blijkt dat de helft van de vrouwen vindt dat marketeers en reclamemakers niet begrijpen wat vrouwen belangrijk vinden. Eveneens 50 pct meent dat fabrikanten hen producten wil verkopen door in te spelen op hun gebrek aan zelfvertrouwen. 68 pct kan zich niet identificeren met vrouwen in reclameboodschappen. Aldus Philippa Roberts en Jane Cunningham, medeauteur van het boek `Inside her pretty little head`, in Marketing Week, dat wordt aangehaald op MKB Net. Vrouwen voelen zich beledigd door reclame

IAB: mediareclame online met 40 pct gestegen in 2006

De netto-mediabesteding aan online display reclame zijn in het vierde kwartaal van vorig jaar met 38 pct gestegen naar 41 miljoen euro, vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2005. Dat zegt IAB Nederland (Interactive Advertising Bureau), dat samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de online bestedingen heeft gemeten. Aldus Admanager.nl vandaag. Heel 2006 kwam bij deze exploitanten uit op 137 miljoen euro netto, een stijging van 40 pct t.o.v. het jaar daarvoor. De groei in kwartaal 4 bleef dus verrassend wat achter. De omzet is gerealiseerd bij duizenden

‘DVR-bezitters spoelen reclame maar beperkt door’

Bezitters van een digitale video recorder kijken veel vaker naar de reclameboodschappen dan gedacht. De vrees van adver- teerders dat ze inkomsten mislopen door de introductie van DVR lijkt niet geheel gegrond. Zo meldt Telegraaf.nl in ieder geval. Maar onthult vervolgens helaas niet of het nu om onderzochte Amerikanen, Europeanen of misschien wel Nederlanders gaat. Onderzoek van Nielsen -dat we niet konden achterhalen- toont aan dat bezitters van een DVR gemiddeld tweederde van de reclameboodschappen gewoon bekijken. Een van de redenen is

Onderzoek: Campagne tegen overgewicht mist doel

Veel nieuws over campagnes, te weinig over het effect ervan. Behalve nu dan, want een jarenlange campagne tegen dik worden (‘Maak je niet dik!') heeft mensen hooguit iets meer gemotiveerd om niet te dik te worden. Maar men kreeg wat minder het idee er iets tegen te kunnen doen. Dat concludeert, schrijft NRC.nl, onderzoekster Birgitte Wammes, die vandaag aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam promoveert op een evaluatie van de campagne. En dat is geen leuk nieuws, want in Nederland kampt bijna de helft van de mannen en 40 pct van de vrouwen met overgewicht, wat kan leiden tot gezondheidsproblemen. En de campagne heeft de financiers veel geld gekost. De

‘Publiek ziet reclame als nuttige informatie’

‘'Reclame: geen ontkomen meer aan.'' Kopt een artikel in het februarinummer van de Consumentengids, dat genoemd feit ongetwijfeld knarsentandend heeft moeten constateren. Geen vrienden van reclame zijn ze, behalve als het gaat om reclame voor de eigen producten. Zegt ook nog eens een kenner, dr Eva van Reijmersdal, die onderzoek deed naar de effectiviteit van productplaatsing, dat reclame niet alleen werkt, maar ook welkom is. ‘'Opvallend is wel dat men het vaak niet erg vindt te worden beïnvloed. Men ziet reclame zelfs als nuttige informatie.'' Dat die eenzijdig is, lijkt niet te deren, aldus

 

Geen grote evenementen: groei tv-reclame zwakt af

De netto reclamebestedingen op televisie zijn in 2006 met 3,8 pct gestegen naar 797 miljoen euro, maar de groei zwakt wat af dit jaar, een ‘'rustig televisiejaar zonder grote evenementen.'' Dat zegt SPOT/Stichting Promotie Televisiereclame, in zijn jaarverslag dat vanmiddag werd gepubliceerd. SPOT verwacht dat de internettijd de komende vijf jaar flink zal groeien, vooral als de toegang tot internet via het televisietoestel voor grote groepen beschikbaar komt. Voor de consument gaat televisiekijken en internetgebruik door elkaar lopen. ‘'Het televisietoestel wordt multifunctioneel

Onderzoek: ‘Grote adverteerders verspillen miljoenen’

Bedrijven vitten heel wat af op hun reclame- en marketingbureaus, maar op de opdrachtgevers valt ook wel wat aan te merken. Een derde van de klanten krijgt van hun bureaus een onvoldoende, meldt het FD vandaag, op basis van onderzoek in verschillende landen waarvoor Scan Management Consultants het initiatief nam. Voor het eerst hebben 83 Nederlandse bureaus voor reclame, pr, design en marketing, die werken voor de duizend belangrijkste adverteerders, hun klanten de maat genomen. De meeste klachten

Ruim 42 pct meer personeelsadvertenties in 2006

De economie bloeit al een tijdje en dat is te merken aan de forse groei van het aantal advertenties voor banen. Vooral in de tweede helft van vorig jaar. Het aantal personeels- advertenties is vorig jaar met 42 procent toegenomen tot ruim 1,2 miljoen, vergeleken met 2005, meldt Nielsen Media Research vandaag. Met ruim een miljoen advertenties zijn jobsites veruit het meest gebruikte mediumtype in de zoektocht naar personeel, maar in de tweede helft van vorig jaar kwamen de dagbladen goed terug, met een stijging van 30 pct in de tweede helft, vergeleken met slechts 7 pct in de eerste zes maanden van 2006. Desondanks liep het martkaandeel

Google, McDonald’s en Coca-Cola populaire merken

Ondanks de negatieve publiciteit als gevolg van de discussie over obesitas wisten Coca-Cola en McDonald's zich in 2006 te handhaven in de top-tien van populairste merken in Groot Brittannië. De lijst werd verrassend  aangevoerd door Google dat, er nog niet eerder op had gestaan en, in tegenstelling tot alle andere merken in de top-10, nauwelijks reclame maakte vorige jaar – en dan alleen maar online. Dat blijkt uit een bericht in the MediaGuardian, op basis van een onderzoek van Millward Brown. Zoekmachine Google gaf

Grote sportevenementen populair bij sponsors

Heineken , Philips en ING hebben het begrepen. Grote sportevenementen lenen zich bij uitstek om de naam van het bedrijf breed uit te meten. En de populariteit van happenings als het WK voetbal en de Olympische Spelen neemt alleen maar toe, constateert het Financieele Dagblad (FD), op basis van cijfers van Initiative, een mediabureau dat het kijkgedrag naar sportwedstrijden in 54 landen heeft geanalyseerd.  De finale van het WK voetbal was