Categorie: "Onderzoek"

Britse dagbladen: voor ‘t eerst minder reclame-omzet dan internet

De reclame-bestedingen op internet stijgen flink in Nederland, maar de groei lijkt nog niet op wat zich op dat gebied afspeelt in het Verenigd Koninkrijk. De Britse onlinebestedingen zijn in 2006 met liefst 41.2 pct toegenomen tot ruim 2 miljard pond (bijna 3 miljard euro). Waarmee ze daar voor 't eerst de reclame- uitgaven in het medium dagbladen overtroffen. Met de aantekening dat de onlinebesteding in het VK inclusief ‘paid search' zijn en in Nederland tellen we dat er niet bij omdat we dat bedrag niet kennen, licht IAB Nederland-voorzitter Marco Derksen toe op MarketingFacts. Het betreft

Optreden politiek tegen vrouwelijk bloot in reclame ‘betuttelend’

Gelukkig maar. Ruim acht op de tien Nederlanders (83%) vinden het betuttelend dat sommige politieke partijen het tonen van vrouwelijk bloot in reclame-uitingen willen aanpakken; 55% vindt het zeer betuttelend en 29% een beetje. Mannen vinden het vaker zeer betuttelend (66%) dan vrouwen (45%). Dat blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo, i.s.m. RTL, onder werden 600 personen van 18 jaar en ouder. De discussie omtrent het vrouwelijk bloot in reclame is aange- zwengeld door de ChristenUnie in Utrecht n.a.v. de ‘'Gouden Bikini- billboard'' van Hunkemöller. De aanhang van

Meer reclamebestedingen op internet dan op de radio in 2008

Mediaspecialisten van ZenithOptimedia verwachten dat adverteerders in 2008 in Nederland netto 288 miljoen euro uitgeven aan reclame op internet. Dat is voor het eerst meer dan aan radioreclame, dat volgend jaar 282 miljoen euro krijgt toebe- deeld, zo meldt vandaag site/vak- blad Emerce. "Adverteerders beginnen internet steeds meer te zien als 'gewoon medium', zegt Mick Santifort van het  Amstel- veense internationale media- bureau, dat adverteerders adviseert over de inzet van media en ook zelf mediaruimte inkoopt. "We krijgen ook steeds meer adviesaanvragen specifiek daarover." De toename aan

Onderzoek: ‘Twee op de drie tv-kijkers zappen reclame weg’

Uit nieuw onderzoek van Research International, in opdracht van vakblad Tijdschrift voor Marke- ting (TvM), blijkt dat twee op de drie Nederlanders wegzappen als er reclame op tv is. Vanwege het toenemende zapgedrag is ook het aantal mensen dat zegt tijdens de tv-reclame wat anders te gaan doen, gestegen. In 1984, bijna een kwart eeuw geleden, zapte nog een op de vier Nederlanders reclame weg. Het is overigens niet zo dat tv-reclame de enige reclamevorm is die steeds meer gemeden wordt. Het aantal consumenten dat aangeeft reclame in kranten en tijdschriften te mijden, vertoont ook groei. Tv-reclame

‘Met Beckham, Cruz of Pitt als reclame verkoopt je geen product meer’

Waar of niet waar? Reclame met sterren als David Beckham, Penelope Cruz  of Brad Pitt heeft minder effect dan reclame met grote gewone mensen. Dat komt naar voren in een -heftig bekritiseerd, waarover later meer- onderzoek van de Britse Universiteit van Barth en de Zwitserse Universiteit van St. Gallen, zo meldt 't FD. Belangrijkste reden is dat consumenten zich eerder vergelijken men mensen zoals zijzelf dan met wereld- beroemde sterren. 'Zeker mensen die een product kopen om indruk te maken op anderen worden meer beinvloed door de ''testimonial'' van gewone mensen.'  Meer informatie over het onderzoek is niet te vinden op de sites. Maar volgens John Faasse, research director bij Kobalt Media Kennis Centrum moeten beroemdheden gewoon lekker doorgaan met reclame maken. Dat onderzoek deugt volgens hem van geen kant, schrijft hij in vakblad Adformatie. ''Dat het onderzoek

Nederlandse publiek wil af van tv-seksreclame op late avond

Driekwart van de Nederlanders ergert zich aan nachtelijke seksreclames op televisie. Ook politici begrijpen niet waarom dergelijke commercials voor onder meer webcamsites en sekslijnen te zien zijn. Ingrijpen is voor de politiek echter lastig. De ergernis blijkt uit onderzoek onder 768 leden van het Metro Life Panel en vijf politieke partijen, meldt Metro vandaag. Op de vraag: ‘Vind je sekscommercials irritant?', antwoordt 73 procent bevestigend; 23 procent vindt reclames met 0900-nummers en schaars- geklede dames geen probleem. Drie procent heeft geen mening. Het percentage vrouwen dat zich ergert, bedraagt

Reclame op internet: bestedingen in VS met 34 pct gestegen in 2006

Prachtig, die supergroeicijfers van een bepaald mediumtype, jubilend commentaar incluis. Maar ze controleren is onmogelijk, dus vooruit er maar mee. De uitgaven aan reclame op het internet in de Verenigde Staten zijn in 2006 met liefst 34 procent gestegen tot 16,8 miljard dollar, een record. Meldt een persbericht van brancheorganisatie International Advertising Bureau (IAB) en advies- en onderzoeks- bureau PricewaterhouseCooper (PWC). Ze zeggen dat alle tekenen erop wijzen dat ook ‘'traditionele adverteerders'' -die dus gewend zijn vooral reclame te maken in medium- typen als tv, radio en de gedrukte media- ‘'internet steeds vaker zien als een belangrijk onderdeel van hun media-mix.'' Helaas ontbreekt een voorspelling van de verwachte onlinereclame-groei dit jaar.

Onderzoek: Nederlanders positief over overheidscampagnes

Of ze hun gedrag erdoor wezenlijk veranderen blijft de eeuwige vraag, maar de meeste Nederlanders vinden het zinvol dat de overheid campagnes voert om het gedrag van de burger te veranderen. Dat conclu- deert het reclamevakblad Adformatie vandaag op basis van een onderzoek van bureau MSI-ACI onder een kleine 600 Nederlanders. Het onderzoek in opdracht van het vakblad richtte zich op vijf overheidscampagnes: DigiD, Bob jij of Bob ik, Stemmen voor de Provinciale Staten, Nederland tegen terrorisme en Nederland leeft met water. De eerste twee campagnes waren het bekendst; respectievelijk 67 en 58 procent van de ondervraagden kende ze. Van de ondervraagden vindt 81 procent het een taak van de overheid om dit soort campagnes te voeren. Een dikke

Mediareclame in 2006: onlinebestedingen groeien snelst

Iedereen ziet er rond deze tijd naar uit: wat is er het voorgaande jaar in de media aan reclame besteed? Welk mediumtype -tv, radio, dagblad, online etc- steeg, welk daalde? Nielsen Media Research vergaart de cijfers en uit een persbericht deze week blijkt dat er enkele interessante ontwikkelingen waren in 2006. Op reclame in publieks- tijdschriften na namen de bruto-bestedingen (dus exclusief vaak forse kortingen) in alle mediumtypen toe. TV bleef met 1 pct groei onder de toename van de totale besteding van 3 pct in 2006. Van alle mediatypen boekte internet de grootste groei (plus 36 pct), al is het bruto-bedrag nog relatief beperkt (bijna 205 miljoen euro). En het medium dagbladen vertoonde verrassend een herstel. Na de daling van 2 pct in 2005, klom de reclamebesteding weer wat, met een schamele 1 pct, dat wel. Het onderzoekbureau meldt voorts dat radio

‘Reclame beïnvloedt het eetgedrag kinderen significant’

"Hoe vaker kinderen naar commercials voor dikmakers kijken, hoe ongezonder ze eten. Ook het voedingspatroon van kinderen bleek te verslechteren onder invloed van reclame. Dat is een nieuwe bevinding." Dat zegt Monique Buijzen, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, in NRC Handelsblad. Zij voltooide onlangs een stuidie naar het effect van reclame op kinderen. In het publieke debat, waar overgewicht bovenaan de agenda staat, gaan stemmen op om reclame