Onderzoek: in-game advertising weggegooid geld

Reclame maken in computerspelletjes is weggegooid geld, meldt het Britse onderzoekbureau Bunnyfoot. Spelers zouden bijvoorbeeld amper in staat zijn om de aangeprezen merken later te herkennen. Volgens de onderzoekers zijn de virtuele advertenties in hun huidige vorm onbruikbaar, meldt TweakersNet. Onderzoekers keken onder meer naar oogbewegingen om vast te stellen of advertenties wel bekeken werden, en naar lichamelijke reacties om te zien hoe gamers op zowel het spel als op de advertenties reageerden. Het viel ze op datde 120 onderzochte gamers de beschikbare informatie op een andere manier verwerkten dan bij het bekijken van een tv-uitzending: voor een voetbalwedstrijd werken reclameborden rond het veld prima, maar bij een voetbalgame bleek deze reclamelocatie vrijwel geen aandacht te krijgen. Ook het moment van waarneming bleek van belang: een speler die een racegame speelde, crashte in een moeilijke bocht telkens tegen een reclamebord – dat de daarop getoonde advertentie geen positieve waardering kreeg, spreekt vanzelf.

De analisten van Bunnyfoot concludeerden dat in-game advertising grondig op de helling moet, omdat de huidige aanpak simpelweg te weinig resultaat zal opleveren. Dat is met name belangrijk omdat de ontwikkeling van spellen steeds duurder wordt. Voor kleinere gamemakers zijn de benodigde investeringen al bijna niet meer verantwoord. "Alternatieve inkomstenbronnen – zoals dus reclame – zijn dan ook hard nodig. Voordat de virtuele reclame geld op kan leveren, moet er echter nog heel wat denkwerk verzet worden,'' concludeert het onderzoek.

Lees ook:Microsoft verkoopt ‘levensechte’ reclame in games als Madden, NHL
Lees ook:Herkenbaarheid op kinderen gerichte online reclame verduidelijkt
Lees ook:Schotse minister adverteert tegen alcoholmisbruik in Xbox 360 games
Lees ook:‘Spoorboom-spotje Donorweek was al weggegooid geld’
Lees ook:Britse reclamewaakhond verbiedt uiting Burnout Dominator-game EA

6 reacties op “Onderzoek: in-game advertising weggegooid geld

  1. Redactie, Michael

    @Menno: Conclusie van auteur Cem Yildiz (waar hij werkt stond er helaas niet bij, kan relevant zijn om te weten bij zo’n commentaar) op MarketingFacts: ”Het hangt volledig van de aanpak af wat voor resultaat uitingen en producten in een game opleveren voor een bedrijf. Succes is nooit gegarandeerd, zeker niet als je op een luie manier billboards plaatst in een game en denkt hiermee weg te komen. Een game is niet te vergelijken met een website. Ruimte in een game inkopen op basis van het aantal impressies is leuk en past in het huidige inkoopbeleid van menig bedrijf, maar om echt gebruik te maken van de mogelijkheden en de potentie die er ligt, zullen adverteerders zich meer moeten verdiepen in het medium games.”
    Oftewel, de aanpak is vaak verkeerd en dus wordt kennelijk door heel wat adverteerders nog heel wat geld weggegooid. Dat lijkt toch heel veel op een bevestiging van de conclusie van dat rapport.
    Ik geef grif toe, ik ben niet op alle markten thuis (ik citeer overigens mede daarom uitdrukkelijk TweakersNet), maar het leek mij een redelijk onderzoek. En soms ga je op de naam van een club af, zoals die Engelse.
    De les is en blijft dat adverteerders zich ook in dit medium (beter) moeten verdiepen, en daar zal iedereen het mee eens zijn…

      /   Beantwoorden  / 
  2. Peter Warman

    In-game advertising over een kam scheren is net als alle advertising in de “echte wereld” op een hoop gooien en dat doen we al lange tijd niet meer. Dit geldt in ieder geval voor virtuele werelden of spellen waar de echte wereld deel van uit maakt. Twee vrijheidsgraden bepalen volgens mij het type in-game advertising: mate van integratie (zoals al hierboven meerdere malen genoemd) en mate van (inter)activiteit. Het maakt nogal wat uit of je buiten of binnen de game de volledige boodschap van een merk tot je kan nemen of iets interactiefs kan doen, of dat je werkt met passieve banners die slechts het merk in je gezichtsveld slingeren.

    Het wordt interessant als je niet alleen het merk maar ook de boodschap of call to action in het spel kan verwerken. Doe je dat op een goed geintegreerde manier behaal je resultaten die opvallend goed zijn. Dat is in ieder geval op dit moment de reden waarom adverteerders bij Eccky hebben bijgetekend voor langere periode.

    Dit soort in-game advertising vereist custom integratiewerk en staat daarom op gespannen voet met console games en de wens binnen internet games en virtuele werelden zoveel mogelijk standaardproducten aan te bieden die de mediabureaus en adverteerders makkelijk mee kunnen nemen in de mix.

    Bij Eccky ondersceheiden we: 1) Web display advertising, 2) Game display advertising, 3) Web product/brand placement 4) Game product/brand placement en 5) Game product/brand integration.

    Met type 4) halen we op dit moment CTRs naar buiten toe tussen de 8 en 25%.

    Binnenkort publiceren we vanuit Eccky een review van het eerste commerciele jaar Eccky waarin meer cijfers hopelijk voeding zullen geven aan deze interessante discussie omtrent in-game advertising.

    Een goed nieuwjaar ook trouwens allemaal!!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Rene

    Ik denk dat de gamewereld en zijn ontwerpers veel aandacht krijgen door hun net uitgebrachte game GRATIS online te brengen voor een periode van 1 a 2 weken en daar een geld bonus voor de hoogste score zullen uitbrengen ( gewoon gratis laten inschrijven voor de contest ) . Na de 2 weken netjes de winkelschappen inloodsen , dan weet iedereen hoe het spel ongeveer werkt.
    Zo en zo GRATIS inschrijven en geld verdienen trekt altijd mensen zo ook bij kledingverkoopp.com met hun gamecontest

      /   Beantwoorden  / 
  4. Albert

    Hoi Rene ik ben ff wezen kijken naar jou site , weet niet of die van jou is , maar moet zeggen dat die er heel mooi uitziet.
    Ook het spelen van Pac-man en een geld bonus erop , man dat kom je nergens tegen.
    Heb me ook ingeschreven heet Albert , wie weet kom ik op plaats 1 , 2 , of 3 hahaa mooi ff gratis wat verdienen.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Erik

    Ik zie zelf vaak wel de reclame staan, maar ik doe er veder vaak niks mee. Maar volgens mij hebben ze de doelstelling dan al gehaald.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.