CPB: ‘Voorlichting werkt niet tegen drankmisbruik’

Voorlichtingscampagnes en verboden op drankreclame zijn 'nauwelijks effectief' bij het terugdringen van alcoholmisbruik. Een zeer forse verhoging van de accijns werkt wel, blijkt uit een recent onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB), meldt de Volkskrant Online. In Nederland -en in meer Europese landen- is de opbrengst van de accijnzen op bier, wijn en gedistilleerd veel minder dan helft van de directe kosten van drankmisbruik. Dat zijn de kosten die het misbruik met zich brengt in degezondheidszorg, voor politie en justitie, verkeersongelukken en beschadiging van eigendommen. 'Het lijkt voor de hand te liggen om de accijnzen zodanig te verhogen dat deze minimaal de directe economische kosten dekken,' aldus het onderzoeksrapport. Daarbij is geen rekening gehouden met kosten als verzuim op het werk en met de immateriële schade.

Bierdrinkers zullen weinig minder het glas heffen als de prijs van hun drank omhoog gaat, maar bij bij wijn zal het prijseffect twee keer zo hoog zijn en bij gedistilleerd zelfs drie keer zo hoog. Vooral bij jongeren kunnen hogere accijnzen het alcoholmisbruik bestrijden. 'Een speciale belasting op breezers lijkt dan ook gewenst,' aldus het rapport. Door verhoging van de accijns zullen het vooral de matige drinkers zijn die minderen, maar ook zware drinkers gaan het kalmer aan doen, aldus de Volkskrant, die het ANP citeert.

Regels, zoals een minimumleeftijd waarop alcohol mag worden verkocht en wettelijke aansprakelijkheid van verkopers die beschonkenen blijven bedienen, werken ook om het drankmisbruik terug te dringen. Ook het vaker en op willekeurige tijdstippen van het houden van verkeerscontroles is effectief.

Zie ook: Kamer wil optreden tegen reclame voor alcohol.

Lees ook:Slangen! Heinekenspotje komt niet naar NL, biertje ook niet
Lees ook:Alcoholpreventie stapt naar reclamewaakhond: wijn te goedkoop
Lees ook:‘Beperking alcoholreclame ligt op formatietafel’
Lees ook:Nova: ‘Branche blokkeert reclameverbod alcohol’
Lees ook:Brouwers in verzet tegen reclamebeperking alcohol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.