Onderzoek: Google sterkste Nederlandse merk

Wat een rare uitslag. Drie niet-Nederlandse merken blijken volgens een jury van vakspecialisten de sterkste merken van Nederland te zijn: Google, gevolgd door iPod en Ikea. Dat is de uitkomst van de jaarlijkse merkverkiezing Coolbranding, bericht vakblad Adformatie. Google neemt de toppositie over van Microsoft, dat terugzakt naar de tiende plek op de ranglijst. Twee andere niet-Nederlandse merken die zich in de top-10 handhaven zijn Nokia en Nike. De Nederlandse topmerken Albert Heijn, Douwe Egberts, Hema en Heineken (vorig jaar nog bij de beste tien) zijn hun topposities kwijtgeraakt. Zou de onderzoeksmethode

 veranderd zijn? Ja, maar of dat de reden is van de opmerkelijke verschuivingen durven de organisatoren van de verkiezing niet te zeggen. Als reden wordt voorzichtig ''de internationalisatie van het merkenlandschap'' geopperd door Anouk Pappers van Coolbranding. Eerst spraken de communicatie- en marketingexperts zich uit over een voorgeselecteerde lijst van 1200 merken, nu is die lijst opgesteld op basis van de 30 topmerken die de 11 merkexperts individueel aandroegen.

De sterkste bedrijven uit het Coolbrandingonderzoek zijn -niet toevallig- bijna zonder uitzondering ook bedrijven die veel geld uitgeven aan reclame ter ondersteuning van hun merken. De overige sterke merken in Nederland zijn BMW, Harley Davidson, Ferrari en, als nummer 9, MTV.

Wat een rare uitslag, zei ik al. Onze eigen merken worden onderschat, want ''maar Nederlands''. Wat chauvinistischer mag die jury van vakspecialisten van mij dus wel zijn. Zet er anders een paar in Nederland werkzame buitenlandse merkenkenners in. Of maak een aparte lijst met Nederlandse merken.

Lees ook:Google, McDonald’s en Coca-Cola populaire merken
Lees ook:Reclame Folgers-koffie en IKEA-hond ‘gekst van 2006′
Lees ook:Na ‘U mag het zeggen’-campagne kiest SIRE voor pleegzorg
Lees ook:Onderzoek DDB: ‘Consument heeft meer behoefte aan luxe merken’
Lees ook:Rabobank leidt top-3 van grootste Nederlandse sponsoraars

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.