Topman Sorrell: ‘Veel reclame junkfood naar online’

Sir Martin Sorrell, Brit en de topman van WPP, de tweede aanbieder van marketing- en reclamediensten ter wereld, heeft verrassend mild gereageerd op de in zijn thuisland aangekondigde ban op junkfoodreclame in tv-programma’s voor kinderen tot 16 jaar. Maar hij waarschuwde wel in Londen dat ‘een groot deel’ van de junkfoodreclame zal verschuiven naar internet ‘waar minder controle is.’ De Britse ban was uiteraard niet gunstig voor de industrietak, maar ‘onvermijdelijk’ in het debat over maatregelen tegen vetzucht bij kinderen. De

MediaGuardian, die dit meldt, wijst erop dat merken als Pepsi en Pizza Hut al pagina’s hebben gekocht op YouTube. En pizza-keten Domino, dat zijn tienjarige sponsoring van The Simpsons moet staken als gevolg van de ban, heeft al gezegd dat reclamegeld in andere media buiten televisie zou worden gestopt.

Group M, ‘s werelds grootste inkoper van mediaruimte, en onderdeel van WPP, verwacht dat de reclamebestedingen van voedselfabrikanten op internet in Engeland, volgend jaar meer dan verdubbelen. Zij verwachten dat de ban op junkfoodreclame in programma’s voor kinderen tot 16 jaar, onlangs voorgesteld door de Britse tv-waakhond Ofcom, de verschuiving naar internet zeker stimuleren (eerder bericht hier)

Lees ook:‘Internet internationaal groter reclame-medium dan tv in 2016′
Lees ook:Netto reclamebestedingen in media 6 pct omhoog tot 6,5 miljard
Lees ook:Mars staakt reclamemaken voor kinderen tot 12 jaar
Lees ook:Britse tv-waakhond tegen junkfoodreclame voor kids
Lees ook:The Simpsons – lange leader voor nieuwe HD-tv-serie in de VS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.