Categorie: "Varia"

‘Je suis Ali’-voorstelling van B komt eraan meldt reclame (wel bijna uitverkocht)

Ali BOver zijn vorige voorstelling Ali B beken(d)t waren de kritieken lovend. De nieuwste, Je suis Ali, is van 2 t/m 6 februari te zien in Amsterdam’s oudste theater, de aan de Amstel gelegen De Kleine Comedie. Zie bijgaande buitenreclame-uiting (KLIK erop om te vegroten). Wel al bijna uitverkocht, meldt het theater. Bekend-ie kleur(en)? Ali’s site komt met een tease-tekst over de voorstelling: ”Homo’s vinden dat hij mee moet varen op de Marokkaanse boot tijdens de Gay Pride. Imams vinden dat hij vaker de islam moet prediken op TV. Nederlanders vinden dat hij de Marokkaanse jeugd moet

Reclame verandert in ‘sponsored content’ legt Jimmy van South Park uit

‘Ridding the World of Ads.’  Jimmy van de South Park-studio’s in de VS legt uit hoe gewone, als zodanig herkenbare reclame verandert in sponsored content, vroeger hier in den lande bekend als sluikreclame. Je herkent ‘t misschien niet als reclame, het lijkt onafhankelijk, maar het is wel reclame. ‘Gewone’ reclame wordt steeds minder effectief, is de gedachte, maar irriteert meer dan sponsored content doet. Tja. Zie ook desgewenst Truth and Advertising van South Park. Wel, lang, 21 minuten.

Van Amstel tot Unox: tien winnaars vierde kwartaal Ster Gouden Loeki 2015 bekend

STER Loeki logoDe volgende 10 commercials van het vierde kwartaal maken -naast die van de eerste drie kwartalen- kans om aan het einde van het jaar de Gouden Loeki te winnen. Dat meldt organisator Ster. Zie de 10 HIER. Er is een volgorde op basis van populariteit bekend, maar die brengt Ster helaas niet naar buiten. De tien -mooi dagje voor reclamebureau TBWA\Neboko- zijn Onderweg ben ik OFFLine/Ontbijt van de Overheid (reclamebureau Roorda),  Aarde op 1 van het Wereld Natuurfonds (makers onbekend), Soep in Zak/Unox (TBWA\Neboko), Ronald McDonald Huizen

Woede om ‘perverse’ gratis brillenspotje Specsavers bij zorgverzekeraars gemeld

Zorgverzekeraars zijn woedend op Specsavers, zo meldt De Telegraaf vanochtend. De brillenketen roept klanten op om aan het eind van het jaar nog even snel een tweede of derde bril of gehoorapparaat aan te schaffen. ”U betaalt niets aan de kassa, Specsavers trakteert”, adverteert de keten. Specsavers manHier bij Reclamewereld konden we ‘t gewraakte spotje niet vinden, maar zagen ‘m ook langskomen op tvs. Specsavers heeft een andere lezing, zie hun reactie in de overlees. ”Het is makkelijk trakteren als anderen betalen. Het is een cadeautje waar iedereen in Nederland aan meebetaalt”, citeert redacteur Harry van Gelder van de wakkere krant bestuursvoorzitter Wim van der Meeren van CZ, de grootste zorgverzekeraar van ons land. Hij vindt de reclameactie van Specsavers maatschappelijk onverantwoord. ”Met zijn allen proberen we de zorg en daarmee ook de premie betaalbaar te houden. Zorg is niet gratis.” Een woordvoerder van

Reclamegezicht Serious Request is model en dus misleidend zegt media-ethicus Huub Evers

Serious Request model LoisHét gezicht van de inzamelingsactie 3FM Serious Request 2015 blijkt een model die vaker voor reclames wordt gebruikt. Ze heet Lois. Zo meldt De Telegraaf vandaag. Media-ethicus Huub Evers spreekt in de krant van misleiding. Volgens een woordvoerder van de NPO worden voor de campagnes van de radiozender altijd

Boekje ‘ReclameJargon’ van Hans van Dijk leuk is leuk cadeau, nog steeds

Het kost – zou m’n moeder zeggen: een scheet en een knikker – dat is omgerekend € 8,95.” WC Eend-reclame van Hans van Dijk -zelf ook reclameman -Reclame Legend is-ie zelfs- voor het leuke boekje ‘Reclame Jargon. Als je dezer dagen als Reclamewereld volger even niet weet wat te geven – ReclameJargonof te vragen. Zeer aanbevolen, dit kleine broertje van ‘Zapklare Brokken‘ over reclame van deze auteur, één van de meest bekroonde ‘copywriters’ danwel reclame tekstschrijvers van Nederland. Van Dijk, nu niks WC Eend:  ”Het is inderdaad de woordenlijst uit ‘Zapklare Brokken‘, maar dan aangevuld en vooral opgedatumd.” Uitgever Adfo Groep: ”In de reclame zijn we nogal goed met taal, óók met de taal van ons eigen vak. Als een woord maar een beetje ouderwets aandoet – en daar hebben we een neus voor – verzinnen we snel een beter woord. Liefst iets dat half of helemaal Engels is. Reclamejargon is het woordenboek met álle vaktermen uit de

Echte overval op tacos-restaurant gebruikt voor reclame

‘Kom uitvinden waarom onze taco’s zo gewild zijn.’ Wat lang, maar erg grappig, deze commercial uit Las Vegas, van taco-restaurant Frijoles. Elk nadeel heb ze voordeel zou onze Johan Cruijff zeggen. Aardige heren kwamen 16/12 zoeken naar taco’s, doet het Mexicaanse restaurants voorkomen, maar wij weten beter. De dieven worden gezocht door de politie, maar ook door Frijoles, omdat het zo naar is voor ze dat ze geen taco’s buit konden maken willen ze ze graag trakteren ;-) . Met dank aan

Enjoy The Chase-spotje Nike voor Lunar Control 4 golfschoen

We’ll stop chasing better. When our athletes do.’ Bezweert Nike Golf in bijgaand -zoals altijd- fraai gefilmde spotje Enjoy The Chase voor hun nieuwe golfschoen met de prachtnaam Lunar Control 4. Ppjn348 reageert op YouTube: ”Love the new design! Keep chasing.” Oni Link richt zich meer op het spotje: ”Now this is a nice shoe

commercial.” Maar Prorobo heeft het ergens maar moeilijk mee. ”Too bad the toe swoosh had to ruin an otherwise great shoe.” En krijgt prompt bijval van Oni Link: ”Couldnt have agreed more. HATE that swoosh.” Tja.

Reclame-omzet TMG bij print en radio bijna 15% omlaag in eerste negen maanden

Onderzoek plaatjeTMG logoDe daling in opbrengsten Telegraaf Media Groep/TMG in de eerste drie kwartalen van dit jaar wordt voornamelijk veroorzaakt door een daling van de advertentie-opbrengsten met € 17,9 miljoen (- 14,7%), bij de print (=kranten en magazines)- en radioactiviteiten. Zo werd vandaag bekendgemaakt. De opbrengsten daalden over de eerste negen maanden met € 25,9 miljoen (- 6,8%), aldus een persbericht van TMG (zie hier alle merken). ”Lagere kosten konden deze omzetdaling niet geheel compenseren waardoor de Ebitda -vergelijkbaar met de brutowinst van voorheen- daalde met € 6,4 miljoen