Aanval prominente reclameman op ‘reclame getreiter’

Een opmerkelijke -en welkome- aanval op ‘reclame getreiter’ van een prominente… reclameman. Van Hans van Dijk, ‘Legend‘ van de VEA/Vereniging van Communicatie-adviesbureaus en in het dagelijks leven oprichter van SkipIntro, een bureau dat zegt te werken ‘op het kruispunt Hans van Dijkvan reclame en internet.’ Hij schreef ook de boeken Reclamejargon‘ en ‘Zapklare Brokken (zie ook)Op de vaksite van Adformatie meldt Van Dijk in een korte column:De old school ergernissen zijn onveranderd. Eindeloze blokken tv-commercials. Op de radio hoor je wekenlang dezelfde kutcommercials. De brievenbus puilt uit met “maak snel open”-enveloppen. (Op die call-to-action kom ik nog een keer terug.) Nee, dan de “nieuwe media”, wat een heil en zegen zouden die brengen. Daar zijn we bezig met één-op-één. D-i-a-l-o-o-g. Wij kunnen nu echt targetten. Wij zijn, zeggen de marketeers 100 keer per uur, alleen maar bezig met “klanttevredenheid”. Dan, onder het kopje Leugenaars: Koop iets online en je wordt wekenlang platgespamd dat je ook dit en ook dat moet kopen. Oriënteer je op een product, en je krijgt de retarget-mafia achter je aan.

”Laatst stond in een trots stukje over een campagne dat er meer dan een miljard banners zijn “geserveerd”. Weet iemand nog wat frequency caps zijn? “Negen beleggingsfouten die u in 2014 moet voorkomen”, heb ik inmiddels 1253 keer gezien en ik weet nu zeker dat het oplichters zijn.

”Google, held van alle marketeers, waarom willen jullie – met al dat talent – zo graag de reïncarnatie van de Telegraaf speudersafdeling zijn?

”Media-exploitanten, waarom laten jullie je content en reputatie nog steeds bevuilen met “U bent bezoeker nr. 1.000.000, geen grap”? (check-MvO)

”Facebook/Twitter, waarom heb ik nou nog nooit één “voorgesteld bericht” gezien dat ook maar enigszins relevant is?

”Marketeers en reclamemakers van nieuwe, oude of wat voor school ook, waar is dat optimistische nieuwe-wereld-elan van een tijdje terug?

”Je wilt de reclame in? Welkom bij De Spamacademie. Het hoofdvak is Treiteren.” Aldus besluit Hans van Dijk zijn column. Hear hear!!!

[PS]       Goed blog, Reclamewereld? KLIK

Lees ook:Hans van Dijk van reclamebureau Skipintro VEA Legend
Lees ook:Johan Cruijff haalt ‘ruim 4 ton’ binnen met EK Voetbal-spots ING
Lees ook:Reclamebord-oorlog Lowe/Van Dijk & Ten Cate: makelaar slaat terug
Lees ook:Boekje ‘ReclameJargon’ van Hans van Dijk leuk is leuk cadeau, nog steeds
Lees ook:Coca-Cola animatiecommercial ‘pure kunst’ genoemd

Eén reactie op “Aanval prominente reclameman op ‘reclame getreiter’

  1. Joshua

    Meer een noodkreet lijkt het maar had wel graag geweten van die reclameman wat daar nu tegen gedaan kan worden. anders vrees ik: niets.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.