Reclame-bestedingen in media met 4,6 pct omhoog

De netto-bestedingen aan reclame, dus na verleende kortingen, zijn in de eerste helft van dit jaar toegenomen tot ruim 1,8 miljard euro, een stijging van 4,6 pct. Dat meldt Nielsen Media. ‘’Daarmee heeft de mediamarkt zich definitief hersteld na de magere jaren sinds 2000,’’ aldus de onderzoekorganisatie. Alleen de dagbladen hebben zich nog niet hersteld.

Het bureau zegt dat de personeelsadvertenties het goed doen in de dagbladen dankzij een aantrekkende economie, maar de inkomsten via commerciële advertenties daalde.

De reclame-bestedingen op televisie groeiden flink, met 9 pct. Nielsen hierover: ‘’Daarmee lijkt het mediumtype af te rekenen met de kritische geluiden in de markt: de traditionele 30 seconden-commercial zou op zijn retour zijn omdat de interesse van bedrijven voor adverteren op televisie tanende is door overvolle reclameblokken.’’

Op de radio stegen de netto-inkomsten met 3,1 pct, wat minder snel dus dat de algehele reclame-bestedingen in de media. Reclame in bioscopen steeg 5,2 pct. Buitenreclame inclusief billboard deed het ook goed. Maar de grootste groeier volgens Nielsen Media is online display reclame, dat in de eerste helft met 47,2 pct toenam (exclusief bestedingen aan search engine marketing). Maar het bedrag is nog steeds beperkt, ongeveer 63 miljoen euro netto.

Lees ook:Netto reclamebestedingen in media 6 pct omhoog tot 6,5 miljard
Lees ook:Internationale reclamebestedingen ruim 7 pct omlaag in KW1 09
Lees ook:Netto reclamebestedingen opnieuw omlaag in 2013
Lees ook:Conclusie onderzoek Nielsen: ‘Adverteerders massaal naar internet’
Lees ook:Netto online reclameuitgaven 10,3 pct omhoog in eerste helft 07

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.