Onderzoek: geluid spotje Pepsi of Coke doet drinken

Een radiocommercial van Coca-Cola: zacht sissend wordt het flesje geopend, met een tik valt de kroonkurk op tafel, bruisend klokt de drank in het glas, hoorbaar neemt iemand een slok en er volgt een diepe, tevreden zucht: ahhhh… Je loopt naar de koelkast en trekt een blikje open. Hoe komt het dat een reclamespot de dorst zo goed kan opwekken? Of, wat algemener gesteld: hoe weten we zo goed wat iemand doet, als we alleen maar kunnen horen wat hij doet? Wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Californania hebben dat uitgezocht.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad Neuron, meldt de RUG. "Het beluisteren van de Coca-Cola reclame activeert ons eigen hersenprogramma voor drinken," zegt een van de onderzoekers, prof. Dr Christian Keysers van de RUG."Daarom krijgen we er dorst van."

Het onderzoek toont het bestaan aan van een ‘mirror’-systeem in de hersens van mensen aan. Uit eerder onderzoek van Keysers was al gebleken dat mensapen over een dergelijk systeem beschikken
Met fMRI (functionele MRI) is het mogelijk om activiteit in delen van de hersenen zichtbaar te maken. Een proefpersoon doet iets, hoort of ziet iets of formuleert een gedachte.

Op de MRI-scan die op dat moment wordt gemaakt, lichten actieve hersengebieden gekleurd op.
Uit de experimenten blijkt dat de ‘hand’-geluiden in de hersens dezelfde gebieden (in de premotor cortex) activeren als de ‘hand’-handelingen zelf. Hetzelfde geldt voor ‘mond’-geluiden en ‘mond’-handelingen.

Geluiden activeren in de hersens uiteraard in eerste instantie auditatieve gebieden, waarin verwerkt wordt wat we horen, maar daar blijft het niet bij. Blijkbaar worden ook de gebieden geactiveerd waarin we de handelingen voorbereiden, die we associëren met het geluid.

Lees ook:Mooie nieuwjaarsboodschap rapper Haris Trnjanin in spotje Coca-Cola
Lees ook:‘Taste the feeling’ als nieuwe reclameslogan Coca-Cola aangekondigd in spotje
Lees ook:Coca-Cola life groen van start met Kiss Me-spotje
Lees ook:Coca-Cola stopt miljoen dollar in actie om poolberen te redden
Lees ook:Pepsi plaagt Coca-Cola met megaposter voor Britse hoofdkantoor

4 reacties op “Onderzoek: geluid spotje Pepsi of Coke doet drinken

  1. André Driessen

    Beste Michael,

    Na het lezen van deze bijdrage ben ik direct in de pen geklommen om hierover een column te schrijven op het weblog van Bex*Communicatie in Eindhoven.

    Groet,
    Andre

      /   Beantwoorden  / 
  2. Anton de Goede

    Als radiomaker wil je dan natuurlijk ogenblikkelijk die Pepsi-commercial beluisteren. Ik mis een link naar een audiobestand, of hoor ik iets over het hoofd?!
    Anton de Goede, Amsterdam

      /   Beantwoorden  / 
  3. Michael, redactie

    @Anton: snap ik, is een gemis. Het nog even gezocht na jouw verzoek, helaas niets gevonden. Wel deze sites, al je van jingles houdt: http://www.geocities.com/colacentury en http://www.geohiking.com/jingles/jingles.htm.
    Misschien contact ik de RUG nog even.
    Het beste voorbeeld dat ik mij kan herinneren is geen radiospotje, maar een commercial van Pepsi, waarnaar ik ook tevergeefs heb gezocht.
    Jongen komt met frisdrankkarretje op een strandje aan in de USA, zet een paar hele grote luidsprekers neer en maakt dan een flesje Pepsi open met precies het geluid dat wordt bedoeld, pshhhhhhh. En heel hard natuurlijk. Het hele strand loopt leeg om een flesje te kopen. Leuk idee en knap gefilmd, laat dat maar aan ze over bij hun bureau.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.