Fransen geven af op reclame in opinieonderzoek


Rond 75 pct van de Fransen vindt reclame opdringerig, saai en soms banaal, blijkt uit een recent opinieonderzoek. De helft van de mensen zegt reclame zelfs gevaarlijk te vinden. Gelukkig voor reclamemakers spreken de Fransen zich ook weer enigszins tegen, want ruim 50 pct meent dat televisie-commercials waardevolle informatie geven over producten en diensten. De groep 15-tot 19-jarigen staat het minstvijandig tegenover reclameboodschappen.
Volgens hetzelfde onderzoek, waarvan reclamevakblad Adformatie melding
maakt, heeft reclame voor nieuwe producten als ADSL, IPTV, mp3-spelers,
milieuvriendelijke auto’s en ethische producten als Max Havelaar op
zijn Frans geen enkele invloed op het koopgedrag van de consument.
‘’Een uitkomst die de reclamebureaus aan het denken zou moeten
zetten’’, concludeert de auteur van het bericht. Ik heb zo mijn
twijfels of dat ”geen enkele” wel zo is. Vaak vindt de beïnvloeding door reclame namelijk onbewust
plaats.

Lees ook:Lidl-advertentie kondigt Max Havelaar-gecertificeerd voedsel aan
Lees ook:Joran/Peter R. de Vries: wat had adverteerder er eigenlijk te zoeken?
Lees ook:Reclame voor Prius gestopt in VS want auto verkoopt zichzelf
Lees ook:Huntelaar gezicht wereldwijde campagne Nike Better World
Lees ook:Wie baby op achterbank verwekt maakt kans op een Dodge Journey

Eén reactie op “Fransen geven af op reclame in opinieonderzoek

  1. Ad en Marie Jansen

    Helemaal eens met die 75 procent van de Fransen. Zouden reclamemensen eens over na moeten denken. Eerder bleek al dat meer dan 80 procent tv-reclame wegzapt of iets anders gaat doen. De mensen willen dat voortdurende gezeur aan hun kop niet, zo simpel is het. En als je er dan ook niet meer door verkoopt, is al dat reclamegedoe nog eens totaal nutteloos en overbodig ook. Ongetwijfeld zal er sprake zijn van enige onbewuste beïnvloeding, maar dat weegt o.i. niet op tegen de enorme kosten voor dat beperkte effect.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.