Netto uitgave online-reclame met 40 pct gestegen

De netto-uitgave aan online display-reclame in Nederland is in het derde kwartaal van dit jaar gestegen tot een bedrag van 30,6 miljoen euro. Dat is 40 pct meer dan in hetzelfde kwartaal van 2005. De cijfers komen van de organisatie IAB Nederland, dat 21 grote internet-exploitanten omvat, en Nielsen Media Reseach, meldt Molbog.

Branches die voorop lopen qua online mediabestedingen in 2006 zijn Media met 23,9 pct, Financiële Dienstverlening met 13,5 pct, Telecom & ICT met 13,3 pct, Horeca-Toerisme-Recreatie met 9,1 pct en Retail met 5,9 pct. De omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.

Volgens IAB-directeur Igor Beuker bedroegen de search engine-bestedingen bij de dominante marktpartij Google ruim 40 miljoen euro in het derde kwartaal, waardoor het totaal op 71 miljoen netto uitkomt. ‘Met het vierde en beste kwartaal op komst, is het veilig om te concluderen dat de totale netto online mediabestedingen in 2006 de magische grens van 250 miljoen euro ruimschoots zullen overschrijden,’ citeert Molblog Beuker.

Lees ook:IAB: mediareclame online met 40 pct gestegen in 2006
Lees ook:Netto online reclameuitgaven 10,3 pct omhoog in eerste helft 07
Lees ook:Beperkte groei netto reclamebestedingen online in Nederland: + 8%
Lees ook:‘Reclame op tv overtreft dagbladreclame voor ‘t eerst ooit’
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in Nederland voor ´t eerst boven 6,1 miljard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.