Mediareclame in 2006: onlinebestedingen groeien snelst

Iedereen ziet er rond deze tijd naar uit: wat is er het voorgaande jaar in de media aan reclame besteed? Welk mediumtype -tv, radio, dagblad, online etc- steeg, welk daalde? Nielsen Media Research vergaart de cijfers en uit een persbericht deze week blijkt dat er enkele interessante ontwikkelingen waren in 2006. Op reclame in publieks- tijdschriften na namen de bruto-bestedingen (dus exclusief vaak forse kortingen) in alle mediumtypen toe. TV bleef met 1 pct groei onder de toename van de totale besteding van 3 pct in 2006. Van alle mediatypen boekte internet de grootste groei (plus 36 pct), al is het bruto-bedrag nog relatief beperkt (bijna 205 miljoen euro). En het medium dagbladen vertoonde verrassend een herstel. Na de daling van 2 pct in 2005, klom de reclamebesteding weer wat, met een schamele 1 pct, dat wel. Het onderzoekbureau meldt voorts dat radio

dezelfde groei boekte als in 2005 (plus 5 pct), maar buitenreclame steeg sterker, met8 pct. Bioscopen beleefden een redelijk jaar met een stijgen van de bruto-reclamebesteding van 2 pct. Reclame in de publiekstijdschriften vertoonde dus een daling, van 2 pct. Oorzaak was de dalende besteding vooral in opinie-, mannen-, jongeren-, en computerbladen.

De totale bruto-bestedingen voor producten en diensten in Nederland zijn in 2006 met 3 pct tot bijna 5,7 miljoen euro gestegen.

Zie Nielsen's persbericht voor de cijfers achter de percentages en andere bijzonderheden

Lees ook:Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012
Lees ook:Vóór Groupon en ING: Zalando.nl grootste online adverteerder
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in Nederland voor ´t eerst boven 6,1 miljard
Lees ook:Verrassend: reclamebestedingen licht gestegen in januari 2009
Lees ook:Reclame besteed in media 5,6% omlaag in eerste helft dit jaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.