Onderzoek: Nederlanders positief over overheidscampagnes

Of ze hun gedrag erdoor wezenlijk veranderen blijft de eeuwige vraag, maar de meeste Nederlanders vinden het zinvol dat de overheid campagnes voert om het gedrag van de burger te veranderen. Dat conclu- deert het reclamevakblad Adformatie vandaag op basis van een onderzoek van bureau MSI-ACI onder een kleine 600 Nederlanders. Het onderzoek in opdracht van het vakblad richtte zich op vijf overheidscampagnes: DigiD, Bob jij of Bob ik, Stemmen voor de Provinciale Staten, Nederland tegen terrorisme en Nederland leeft met water. De eerste twee campagnes waren het bekendst; respectievelijk 67 en 58 procent van de ondervraagden kende ze. Van de ondervraagden vindt 81 procent het een taak van de overheid om dit soort campagnes te voeren. Een dikke

7 procent is het daar niet mee eens, meldt het ANP. De gemiddelde Nederlander (59 procent) is het oneens met de stelling dat overheidscampagnes niet of nauwelijks effect zouden opleveren. 11 Procent van de geënquêteerden wil daar wel in meegaan.

De overheid evalueert sinds 1999 jaarlijks de Postbus 51-campagnes. Ook daaruit blijkt dat de burger de campagnes waardeert. Ze zijn betrouwbaar, informatief en begrijpelijk, vindt de gemiddelde Nederlander, zo blijkt uit het Adformatie-onderzoek.

Lees ook:Spreken overheidscampagnes jongeren eigenlijk aan?
Lees ook:Nederlanders massaal tegen nachtelijke reclameverlichting
Lees ook:TV-reclame over leningen ergert kijkers ‘massaal’
Lees ook:Optreden politiek tegen vrouwelijk bloot in reclame ‘betuttelend’
Lees ook:MSN: ‘Van alle Nederlanders haalt 60 pct informatie van internet’

2 reacties op “Onderzoek: Nederlanders positief over overheidscampagnes

  1. Jos

    Betrouwbaar, Informatief, Begrijpelijk. Dat vindt de gemiddelde nederlander zowat van alles wat je hem/haar voorlegt. Dank voor de koekoek, Adformatie en MSI-ACI. Nederlanders “positief over overheidscampagnes”. Tsjonge jonge, het moet nou toch echhht niet gekker worden… Misschien kan Adformatie eens onderzoek laten doen naar of nederlanders positief zijn over onderzoek naar effectiviteit?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Daar vraag je wat, Jos…
    Zie de discussie hier een tijdje geleden over de Bob-campagne. Toen was er iemand die wist te melden dat die campagne heel goed werkt, zekers, alleen: degenen die niet hoeven te Bobben denken dat ze nu tweekeer zoveel konden gaan drinken… Wat heet effect (stel dat dat verhaal klopt)?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.