Optreden politiek tegen vrouwelijk bloot in reclame ‘betuttelend’

Gelukkig maar. Ruim acht op de tien Nederlanders (83%) vinden het betuttelend dat sommige politieke partijen het tonen van vrouwelijk bloot in reclame-uitingen willen aanpakken; 55% vindt het zeer betuttelend en 29% een beetje. Mannen vinden het vaker zeer betuttelend (66%) dan vrouwen (45%). Dat blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo, i.s.m. RTL, onder werden 600 personen van 18 jaar en ouder. De discussie omtrent het vrouwelijk bloot in reclame is aange- zwengeld door de ChristenUnie in Utrecht n.a.v. de ‘'Gouden Bikini- billboard'' van Hunkemöller. De aanhang van

de christelijke partijen geeft beduidend minder vaak aan het betuttelend te vinden wanneer politieke partijen vrouwelijk bloot in reclames willen aanpakken (75%) dan mensen die op een andere partij hebben gestemd (88%). Tweederde van de Nederlanders (65%) vindt het een (zeer) slechte zaak wanneer de overheid zou optreden tegen reclame-uitingen met vrouwelijk bloot, aldus een persbericht.

Ondanks het feit dat een forse meerderheid aangeeft overheidsingrijpen betuttelend te vinden, vindt een derde van de Nederlanders het een goede zaak wanneer de overheid hier tegen zou optreden (32%). Van de vrouwen vindt 43 procent dit een goede zaak, van de mannen slechts 19 procent.

Driekwart van de mannen stoort zich nooit aan vrouwelijk bloot in reclame-uitingen, blijkt uit het onderzoek van TNS Nipo/RTL. Een op de drie Nederlanders (32%) vindt reclame-uitingen waarin vrouwelijk bloot te zien is (een beetje) storend. Van de mannen geeft 20 procent aan dit als storend te ervaren, van de vrouwen 46 procent. Ouderen geven vaker aan reclame-uitingen waarin vrouwelijk bloot te zien is, storend te vinden (45%) dan jongeren (25%) en mensen van middelbare leeftijd (29%). Voor nog meer info, klik door naar genoemde Nipo-site met persbericht.

 

Lees ook:Nederlandse publiek wil af van tv-seksreclame op late avond
Lees ook:“Meerderheid Nederlanders wil reclamevrije publieke zenders”
Lees ook:Helft Nederlanders betaalt niet voor film, 70% zapt reclame
Lees ook:Vrouwen verdienen 17% minder dan mannen in EU meldt advertentie van Europese Comissie
Lees ook:Onderzoek: ‘Reclamefolder is populairder dan reclame via e-mail’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.