Onderzoek: ‘Twee op de drie tv-kijkers zappen reclame weg’

Uit nieuw onderzoek van Research International, in opdracht van vakblad Tijdschrift voor Marke- ting (TvM), blijkt dat twee op de drie Nederlanders wegzappen als er reclame op tv is. Vanwege het toenemende zapgedrag is ook het aantal mensen dat zegt tijdens de tv-reclame wat anders te gaan doen, gestegen. In 1984, bijna een kwart eeuw geleden, zapte nog een op de vier Nederlanders reclame weg. Het is overigens niet zo dat tv-reclame de enige reclamevorm is die steeds meer gemeden wordt. Het aantal consumenten dat aangeeft reclame in kranten en tijdschriften te mijden, vertoont ook groei. Tv-reclameis ook niet het meest ergerlijke fenomeen. Die twijfelachtige eer gaat naar spam, telemarketing/telefonisch verkopen, en verkopers aan de deur. Spam scoort in dit onderzoek opvallend hoog: 85 procent wil hier niet mee worden lastiggevallen. Dit is het dubbele van het percentage voor tv-reclame, als TvM in een bericht op de site.

Wat de tv betreft: als men een programma heeft opgenomen en er zit tv -reclame tussen, dan spoelt een meerderheid de reclame door. Dat is nu zo en dat was in de vorige metingen ook al het geval. En de videorecorder (inmiddels grotendeels vervangen door de dvd-recorder) is nog meer gemeengoed geworden dan voorheen: van zo'n 75 procent penetratie in de jaren negentig zitten we nu op zo'n 90 procent, mede dankzij de dvd-recorder.

Het hele onderzoek staat in het nummer van TvM dat deze maand verschijnt.

 

 

Lees ook:‘DVR-bezitters spoelen reclame maar beperkt door’
Lees ook:“Meerderheid Nederlanders wil reclamevrije publieke zenders”
Lees ook:Verwachte uitgaven aan Oranje fanartikelen WK: ruim €60 m.
Lees ook:Reclame-inkomsten stijgen eerst helft 07, vooral dagbladen profiteren
Lees ook:Optreden politiek tegen vrouwelijk bloot in reclame ‘betuttelend’

Eén reactie op “Onderzoek: ‘Twee op de drie tv-kijkers zappen reclame weg’

  1. Bas Kelderman

    Hoewel dit onderzoek andere weer tegenspreekt valt inderdaad niet te ontkennen dat het media-gedrag behoorlijk aan het veranderen is.

    Vooral dankzij Internet is de consument steeds meer baas(pull-media) over de te ontvangen media. Push-media zoals reguliere tv-reclames zullen waarchijnlijk nooit verdwijnen, maar wel in een andere vorm verschijnen.

    Daarom zijn Narrow-media ook populairder geworden. O.a. Digital signage op een narrowcasting manier, Podcastng of Video on demand, zullen massaal groeien.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.