Uiting Astma Fonds ‘beste dagbladadvertentie’ voor publiek

Het Nederlandse publiek vindt de wervingsuiting van het Astma Fonds de beste dagbladadvertentie van 2006. De prijs heet Dagbladgoud. In totaal hebben zo'n 50.000 mensen hun stem uitgebracht via website, telefoon en sms, zegt het Cebuco, de marketingorganisatie van de dagbladpers en organisator van de prijs op haar site. Juryvoorzitter Marjolein Moorman noemt de publiekskeuze ‘'verrassend.'' Het gebeurt volgens haar niet vaak dat angstopwekkende boodschappen favoriet zijn bij het publiek. ‘'Meestal scoren humor en vertedering.'' De Astma Fonds-advertentie,

gemaakt door reclamebureau Living the brand, is volgens de voorzitter van de jury, die bestond uit vakspecialisten, kortweg ''mooi en pakkend''. Jacqueline van den Heuvel van het Cebuco zegt dat uitingen voor charitatieve instellingen sneller het hart van het publiek kan raken, ‘'de adverteerder kan dan ook rechtstreeks op het gevoel spelen en dat scoort nu eenmaal goed.''

De vakjury koos zelf ook de beste uiting, maar die was traditiegetrouw anders dan de publiekswinnaar. De beste was hier die voor Amnesty International (links), gemaakt door bureau Bakker Linssen, die sterk inspeelt op de actualiteit, het (illegaal?) vervoeren van gevangenen door de CIA. Moorman: ‘'De advertentie is als het ware zelf een nieuwsitem.''

De vakjury moest ook gokken welke uiting Dagbladgoud zou krijgen en zat mis. Ze kozen namelijk de Spaarleeuw-advertentie van de Postbank (rechts), gemaakt door bureau Leukwerkt Worldwide.

De nominaties voor de publieksprijs Dagbladgoud zijn HIER te vinden.

 

 

Lees ook:Meer inzendingen voor reclameprijs Dagbladgoud
Lees ook:Publiek kan weer stemmen op beste dagbladadvertentie 09
Lees ook:Tien advertenties dingen mee naar reclameprijs Dagbladgoud 08
Lees ook:Aantal inzendingen voor Dagbladgoud-reclameprijs stabiel gebleven
Lees ook:Nike’s St Wayne advertentie wint Britse dagbladprijs

0 reacties op “Uiting Astma Fonds ‘beste dagbladadvertentie’ voor publiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.