Categorie: "Politieke campagne"

Barack en Hillary hebben al €70 miljoen besteed aan tv-reclame

Het moet toch ineens weer goed gaan met de Amerikaanse tv-zenders. De Olympische Spelen komen er nog aan en nooit eerder in de geschiedenis hebben Amerikaanse presidentskandidaten zoveel geld uitgegeven aan reclamespotjes. Meldt het ANP op basis van onderzoek door TNS Media Intelligence. De democratische partij is totaal verscheurd, maar Barack Obama en Hillary Clinton adverteren vrolijk verder. Ze hebben gezamenlijk al meer dan 70 miljoen euro besteed (Obama 45 miljoen, Hillary ''slechts'' 25 m.). En nóg weten we de afloop niet. De superdelegates moeten waarschijnlijk beslissen, dat wordt dan gelukkig 1-op-1-marketing, lekker goedkoop. Oja, de republikeinse presidentskandidaat John McCain heeft peanuts besteed aan reclamespotjes (6 miljoen euro), maar die heeft de nominatie natuurlijk al op zak. 

 

SP start campagne tegen kilometerheffing, noemt ‘t filebelasting

Oppositiepartij SP opent de aanval op de kilometerheffing. Ze vinden 't oneerlijk om mensen op te zadelen met hogere kosten voor het rijden in de spits als er geen goede alternatieven zijn en spreken van filebe- lasting. Volgens Tweede Kamerlid Emile Roemer moet het kabinet zich meer richten op de oorzaak van de files, meldt Trouw. De SP lanceerde vandaag de website met handtekeningenactie geenfilebelasting.nl. Ook wordt de campagne gepromoot met radiospotjes en billboards.

 

Hillary haalt Bin Laden, Katrina en economie erbij in nieuwste spot

Gisteren de lucht in, in de VS, nu op Reclamewereld.blog.nl, de nieuwste commercial van Hillary Clinton, aan de vooravond van de belangrijke voorverkiezing in Amerikaanse staat Pennsylvania. Zij wordt daar geacht zeer fors te winnen. Hillary blijft benadrukken dat Barack Obama niet genoeg in huis heeft om de VS in een gevaarlijke wereld te leiden.  "Who do you think has what it takes?" is de retorische vraag in de commercial, waarin rampspoed troef is en zelfs Bin Laden en Katrina worden ''gebruikt.'' DIT WAS Hillary's vorige controversiële commercial.

Elton John spekt reclamekas Hillary Clinton met benefietconcert

De Britse zanger Elton John geeft volgende maand in New York een benefietconcert voor de campagne van Hillary Clinton. "Ik ben geen politicus, maar ik geloof in wat Hillary Clinton doet", zei de popster maandag in een verklaring, zo meldt Planet.nl Kaartjes voor het concert 'Elton and Hillary: one night only' gaan 9 april in de voorver- koop en kosten tachtig tot 160 euro (dat is niet duur, al zeg ik het zelf). In oktober hield Clinton nog een benefietmanifestatie ter gelegenheid van haar eigen 60e verjaardag. Komedie-acteur Billy Cristal en zanger Elvis Costello maakten hun opwachting bij het evenement, dat bijna een miljoen euro in de campagnekas bracht.

 

Veiligheid kinderen: Hillary Clinton valt Barack Obama aan in spotje

Who do you want answering the phone? De strijd om om de Democra- tische nominatie wordt harder: Hillary Clinton heeft bijgaand spotje ingezet tegen Barack Obama. De boodschap is dat Amerikaanse kinderen heel wat minder veilig zijn als de onervaren Obama in het Witte Huis zit en er iets ergs gebeurt in de VS of elders. Obama's naam wordt uiteraard niet genoemd. Hij kwam meteen met een tegenspotje, meldt de Volkskrant vandaag, maar dat hebben we (nog) niet kunnen vinden. De commercial is omstreden, want zou angstaanjagend zijn, maar moet Clinton helpen Texas en Ohio te winnen – haar laatste kans.

Jack Nicholson steunt Hillary Clinton in speciale commercial

Eindelijk weer eens een BA'er, een Bekende Amerikaan, die Hillary Clinton. De beroemde Amerikaanse topacteur Jack Nicholson speelt de hoofdrol in een spotje voor de Amerikaanse presidentskandidaat Hillary Clinton, meldt het ANP, dat de The Huffington Post in de VS citeert als bron. In het op internet geplaatste filmpje komen fragmen- ten voor uit beroemde films waarin de drievoudig Oscarwinnaar optrad. ,,Who do you trust?!'' roept The Joker uit de film Batman het publiek toe. ,,Things could be a whole lot of better'', verzucht Jack Torrance uit The Shining. ,,There is nothing sexier than a woman that you have to salute in the morning'', knipoogt Colonel Jessup uit A Few Good Man. Ook Jake Gittes uit Chinatown komt aan bod. Aan het slot van het filmpje komt de 70-jarige acteur onge- schminkt in beeld, om te beklemtonen dat hij achter de boodschap van zijn karakters staat.

Greenpeace gebruikt 9/11 in reclame tegen kernenergie in Roemenië

Imagine 9/11. Altijd riskant om in advertenties te refereren aan 9/11 en New York's v/h Twin Towers, maar Greenpeace in Roemenië doet dat heel bewust (ook deze uiting werd er door 9/11 geïnspireerd). Als waarschuwing tegen het bouwen van een kerncentrale in Cernavodă, meldt Osocio, de site over sociale reclame. Stel wat er gebeurt als zo'n centrale wordt aangevallen door terroristen (dus dan kun je zo'n uiting voor elke kerncentrale in welk land dan ook gebruiken). Greenpeace (bureau Leo Burnett) hoopt dat er in Roemenië naar alternatieve energie-opwekking wordt gekeken dankzij haar campagne. 


 

 

SP biedt nieuwe leden als reclamestunt een gratis horloge aan

Ah, gaat dáár een deel van het salaris van de SP-parlementariërs naartoe… De SP, de politieke partij van Jan Marijnissen, heeft voor het eerst wat ledenverlies geleden en wil daar snel wat aan doen. Een opmerkelijke nieuwe reclamestunt werd bedacht. Als je lid wordt, en dat kost slechts 5 euro per kwartaal (''meer mag ook uiteraard''), krijg je als welkomsgeschenk een ''uniek Thonik-designhorloge'' met de bekende tomaat erop. Bovendien krijg je als SP-lid elke maand het nieuws- en opinieblad de Tribune in de bus, en kun je gratis abonnement nemen bij tomaatnet, de Internetprovider van de SP. En dat allemaal voor 20 euro per jaar… Mag dat? Is dat niet een vorm van concurren- tievervalsing door de Socialistische Partij? Het wachten is op een iPod van de PvdA (:-)

VVD-postercampagne contra kabinet: ‘tijd voor échte oplossingen’

Oppositiepartij VVD is vandaag een postercampagne begonnen om erop te wijzen dat volgens haar het kabinet grote maatschappelijke problemen laat liggen. Onder de noemer 'het is tijd voor échte oplossingen' hangen op meer dan tweehonderd treinstations in Nederland posters met als thema's integratie, mobiliteit, veiligheid en belastingverho- gingen, meldt het ANP. VVD-fractievoorzitter Mark Rutte benadrukt dat zijn partij de afgelopen maanden plannen heeft gepresenteerd voor meer veiligheid, minder files, betere integratie en lagere belastingen. Het is voor de eerste keer

Pro-Bush spot van oorlogsveteraan-zonder-benen: ‘No time to quit’

Irak-veteranen en hun gezinnen spelen de een belangrijke rol in een nieuwe pro-war reclamecampagne van 15 miljoen dollar in de VS. Erachter zit een groepering die Freedom's Watch heet, opgericht door diverse oud-leden van de regering van George Bush (''dedicated to fighting to protect the ideals and issues that keep America strong and prosperous.'') Bijgaand spotje met John Kriesel, die beide benen verloor in Irak, is heftig. De oorlog in Irak en Afghanistan, tegen de terroristen, moet dooorgaan van hem. ''If we pull out now, all I have given in sacri- fice will mean nothing.'' Knappe propaganda, moet kunnen. Helaas zijn de makers niet bekend. Meer spotjes en meer over die politieke pressiegroep HIER. Via Adfreak en Amerika.blog.