Onderzoek: adverteren op internet stevig in de lift


Adverteren op internet wint in Nederland steeds meer aan populariteit, maar het bedrag is nog beperkt vergeleken met dagbladen en vooral tv. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau Nielsen Media Research. Berry Punt van dat bureau in De Telegraaf: ”Deze reclame is minder statisch dan bijvoorbeeld die op televisie of in een dagblad. Doordat klanten er snel op kunnen reageren, denken bedrijven beter of behoeften in te spelen.”Volgens Nielsen is in de eerste zes maanden van dit jaar bijna 97 miljoen euro aan internetadverteren besteed. Dat was 35 pct meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Maar, ter relativering, die bijna 100 miljoen euro is natuurlijk nog maar een fractie vergeleken met wat er in de periode op de traditionele mediumtypes is besteed aan reclame. In het eerste halfjaar trokken advertenties in kranten 380 miljoen euro, terwijl ruim 1,3 miljard werd uitgegeven voor commerciële zendtijd.
De cijfers van het bureau zijn gebaseerd op inkomstengegevens van de grootste Nederlandse exploitanten van internetsites. Daaronder vallen bij voorbeeld Telegraaf Media Groep, PCM en Wegener. Ondernemingen uit de sectoren media, telecom/ict en financiële dienstverlening gave veruit het meeste uit aan reclame op internet. Reclamevormen zoals de banner, button en skyscraper (advertenties over de hele hoogte van de pagina) zijn het populairst. Deze soort trekt 54 pct van alle bestedingen.
Volgens Punt van Nielsen is de algemene verwachting dat internet op korte termijn meer advertentiegeld binnenhaalt dan radio, dat in de eerste zes maanden van dit jaar nog bijna 230 miljoen euro opstreek.
Aardig is ook dat Philips in de periode het meest aan reclame uitgaf op internet, in totaal 3,7 miljoen euro. Opmerkelijk ook, omdat Philips vorig jaar er maar 100.000 euro aan uitgaf. Unilever, de grootste adverteerder van Nederland, gaf in de eerste helft bijna 1,3 miljoen uit aan internetreclame, anderhalf keer zoveel als vorig jaar. Toch belangrijke signalen over de trek naar internet van belangrijke Nederlandse adverteerders.

Lees ook:Netto online reclameuitgaven 10,3 pct omhoog in eerste helft 07
Lees ook:Opel maakt meeste reclame, maar VW verkoopt meer
Lees ook:Aantal personeelsadvertenties 40 pct omlaag (alleen zorg & welzijn adverteert nog hevig)
Lees ook:Aantal personeelsadvertenties in 2007 met 20 pct omhoog, maar …
Lees ook:Ruim 42 pct meer personeelsadvertenties in 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.