Onderzoekje Telegraaf: ‘Reclamespotjes vaak erg grof”

Dagblad De Telegraaf vraagt de lezers regelmatig wat ze vinden van bepaalde ontwikkelingen. Via een stelling. Onlangs was dat: De media moeten voorzichtig zijn met het vertonen van spotjes. Bijna een derde vond van niet, dat valt dus mee. Maar kritische reacties waren er genoeg. Hebben dit soort onderzoekjes wel zin?

In totaal 67 pct van de ruim 21000 door Bureau BCO ondervraagden in het Stellingenonderzoek vond dus dat de media voorzichtiger moet zijn. Dat leidde tot de kop, in chocoladeletters: ”Reclamespotjes vaak erg grof.”

In het onderzoek werd geen spotjes of commercials met name genoemd. Dus ook bijgaande van Scarlet niet. Veel van die ”leuke” spotjes vinden kijkers blijkbaar niet zo leuk. Soms zelfs helemaal, vond 59 pct van die genoemde 67 pct. Een reactie: ”Jammer dan in spotjes vaak iets of iemand de dupe moet zijn.” Nog eentje: ”Jeugdige kijkers denken dat alles wat ze op tv zien echt is, en dat ze dat ook mogen nadoen.”

De deelnemers vallen volgens De Telegraaf het hardst over de Twix-reclame van de jongen die zelf wel bukt voor een boomtak, maar zijn vriendin die bij hem achterop zit niet waarschuwt. Zodat zij de tak vol in haar gezicht krijgt. Daar kon 13 pct niet om lachen. Het staat er niet bij, maar dat zijn vermoedelijk vooral de ouderen onder de onderzochte groep.

Het is een raar onderzoek. Want over Twix, die van de dikke Wehkampgids die op een hondje valt, de duif van Versatel die zich te pletter vliegt, krijgen zeer milde reacties. Alles het Radio 1-spotje met een hondje dat wordt rondgewiept wekte echte irritaties op. Het woord dierenbeulen valt dan ook.

Aangezien het, ondanks de schreeuwerige kop boven het artikel, wel meevalt met de felheid van de reacties, is de kans minimaal dat reclamemakers zich veel van dit soort onderzoeken aan zullen trekken. Leuk om mee de aandacht te trekken voor het dagblad, maar veel te betekenen hebben dit soort onderzoekjes dus niet.

Lees ook:SBS stopt ‘Amerikaanse’ reclame-experiment na golf kritiek kijkers
Lees ook:Labrador puppy verdwaalt in tranentrekkend SuperBowl-spotje Budweiser
Lees ook:Code Commissie buigt zich over tv-commercial Pearle
Lees ook:‘Tv-reclame is te grappig’ zegt Loden Leeuw-presentator Hertsenberg
Lees ook:Onderzoek: ‘Supermarkten vergeten voor allochtonen te adverteren’

3 reacties op “Onderzoekje Telegraaf: ‘Reclamespotjes vaak erg grof”

  1. Alle Wijmenga

    Dit soort onderzoek mag die naam inderdaad niet dragen. Los van het feit dat het om de mening van het Telegraaf-publiek gaat.
    Het is een makkelijk manier om de pagina’s te vullen. Raar eigenlijk als je bedenkt dat (vooral) kranten redacteuren van mening zijn dat het publiek geen journalistieke rol zou moeten (mogen) vervullen.

    Wel herkenbaar, immers ook in Adformatie werd/wordt met het rondje langs een paar vakgenoten de suggestie gewekt dat de mening van de reclame wereld over een onderwerp over het voetlicht kwam/komt.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Ad en Marie Jansen

    Dat Scarlet-plaatje van die juf “achter het raam” is nog niet eens de grofste. Veel grover nog waren moeder en een jong meisje in bikini achter het raam, onder het kennelijke motto: ‘discreet relaxen met moeder en dochter’. Dat zetten ze er niet bij, ze veronderstellen bij Ad een dirty mind als hij zoiets gaat denken na zo’n plaatje op zijn beeldscherm te krijgen als pop-up. Waag het vervolgens niet Scarlet te associëren met (kinder)prostitutie, want dan zeggen ze dat ze daar niks mee te maken (willen) hebben.
    Kortom, grofheid en huichelarij troef.
    Ad en Marie Jansen

      /   Beantwoorden  / 
  3. Michael van Os

    @Ale, hallo: Vandaar dat ik sprak van een ”onderzoekje.” Wat je tweede punt betreft, klopt, maar het verandert wel. Het is gewoon niet tegen te houden en zelfs krantenjournalisten worden realistischer. Ik weet van een grote, internationale vakbladuitgever waar ze al geen journalisten meer recruiteren voor blogs. Te duur, vooral. Maar uiteindelijk heb je ze toch weer nodig, voor het selectieproces, is mijn overtuiging.
    Voor opmerkingen over die Rondvraag van Adformatie moet je op het Adfoblog zijn. Ik zag vandaag een item over die rondvraag, kun je mooi spuien als je wilt.
    @Ad en Marie: Hallo daar, ook welkom op dit voor jullie zo’n afgrijselijke blog. Want ik vind reclame lang niet zo’n ramp als jullie, en dat laat ik hier graag blijken. En vaak vind ik reclame erg leuk en ook vaak erg nuttig. Sorry.
    Ja, dat andere plaatje was beter geweest. Die ging over de rand. Dat vond het Telegraaf-publiek kennelijk ook.
    Maar verder moeten we blijven relativeren op z’n tijd.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.