Spreken overheidscampagnes jongeren eigenlijk aan?


Niet meer dan een kwart van de jongeren (23 procent) voelt zich aangesproken door voorlichtingscampagnes van de overheid over zaken als veilig vrijen of geweld op straat. Blijkt uit een onderzoek, aldus het ANP. Nou, ik vind een kwart eigenlijk wel veel. En het effect dan?

Het onderzoek is Motivaction in opdracht van Sanoma Uitgevers Young onder ruim 1000 jongeren tussen 15 en 19 jaar. Van hen vindt 78 procent het goed dat de overheid dergelijke campagnes uitvoert.

Veel ondervraagden denken dat de overheid medeverantwoordelijk is om hen op hun gedrag aan te
spreken. Een op de vier ziet juist geen rol voor de overheid weggelegd en vindt het een verantwoordelijkheid voor zichzelf en de ouders. Ook vinden veel jongeren de overheid "ongeloofwaardig en te soft" in de aanpak van bijvoorbeeld criminaliteit.

Tja, bijna een kwart ‘’voelt zich aangesproken.’’ Mooie eerste stap. Waar wat mij nu interesseert is of dit soort campagnes ook leidt tot blijvende gedragsverandering. Daarover horen we te weinig. Maar toch net wat belangrijker.

Lees ook:Onderzoek: Nederlanders positief over overheidscampagnes
Lees ook:Onderzoek VS: ‘Online reclame vaker geblokkeerd’
Lees ook:“Meerderheid Nederlanders wil reclamevrije publieke zenders”
Lees ook:Nederlanders massaal tegen nachtelijke reclameverlichting
Lees ook:Optreden politiek tegen vrouwelijk bloot in reclame ‘betuttelend’

2 reacties op “Spreken overheidscampagnes jongeren eigenlijk aan?

  1. Niels

    Het lijkt mij erg lastig meten of dit soort campagnes wel echt effect hebben. Bewustwording is inderdaad echt een eerste stap.

    Tevens vind ik dit absoluut een rol van de overheid, om jongeren voor te lichten op allerlei vlakken. Alle campagnes kunnen wat mij betreft een voorbeeld nemen aan de vuurwerk spotjes rond de jaarwisseling. Het misschien allemaal hard, maar treft wel doel (lijkt me).

    Ik heb geen flauw idee hoe het werkt bij de overheid wat dit betreft, maar je moet volgens mij heel erg in groepen denken en jongeren heel gericht aanspreken, goed kijken naar een bepaalde cultuur enzo.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Dennis Hoogervorst

    Jongeren vinden het goed dat de overheid hen bewust probeert te maken van maatschappelijke problemen. En het lijkt – onbewust – ook te werken, zo merkten we in het kwalitatieve deel van bovengenoemd onderzoek. Na doorvragen blijkt dat jongeren best dingen hebben ‘overgenomen’ van de campagnes – over onderwerpen die hen interesseren – en zijn gaan nadenken over de betreffende onderwerpen. Bijna allemaal noemden ze bijvoorbeeld dat ze afval in de afvalbak gooien (‘Nederland Schoon’). Ik ben met Niels eens dat het erg belangrijk is om je doelgroep te kennen, daar willen wij o.a. door dit soort onderzoek aan bijdragen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.