Tienermeiden gevoelig voor alcoholgebruik in soaps

Leidt kijken naar drinkende jongeren in tv-soaps tot een hoger drankgebruik bij jongeren? Ja, vooral bij tienermeiden. Dat zegt de Stichting Alcoholpreventie (STAP), die bij de soap Onderweg naar Morgen onderzoek heeft laten doen door de Radboud Universiteit in Nijmegen. Wordt er in de serie misschien zoveel gedronken vanwege sponsoring door alcoholproducenten? STAP blijft het antwoord schuldig.


STAP-directeur Wim van Dalen zegt dat als zo’n zo serie gesponsord wordt door de alchoholindustrie, dat zou moeten blijken uit de aftiteling aan het eind van een aflevering. Maar daar worden geen bedrijven genoemd en dan moet je aannemen dat het ook niet gebeurt. Ook zijn in de serie OnM geen merken te zien. Toch zegt Van Dales: ‘’Het zou mij niet verbazen als er toch wordt gesponsored.’’

Als hij gelijk heeft, en dat is dus niet gezegd, is hier sprake van sluikreclame, wat niet is toegestaan. Bij Onderweg naar Morgen wordt veel gedronken, elke 5 minuten wel.

Misschien komt er binnenkort meer duidelijkheid over. In ieder geval heeft STAP de makers van OnM uitgenodigd voor een gesprek, waarin Van Dalen hoopt te kunnen organiseren dat het drankgebruik in de serie afneemt. Zoals het drankgebruik in Goede Tijden Slechte Tijden na contacten eerder was gehalveerd (tot elke tien minuten). Van Dalen zal dan zeker informeren of de alcoholindustrie een handje heeft in het drankgebruik in de serie, zegt hij.

Vooral meisjes die vaak naar Onderweg naar Morgen kijken, blijken meer te drinken dan andere jongeren. Hoe vaker jongeren tussen 12 en 19 jaar naar Onderweg naar Morgen kijken, des te meer ze drinken. Het is niet vast te stellen of het gaat om een oorzakelijk verband, aldus STAP in een persbericht.

Een deel van de scènes speelt zich af in gelegenheden waar drank centraal staat, zoals café`s of restaurants. ‘’Bovendien wordt alcohol voornamelijk geconsumeerd in sociale situaties, en bijna nooit geassocieerd met negatieve consequenties.’’

Uit het Radboud-onderzoek blijkt verder dat vooral de onder jongeren favoriete acteurs het meest blijken te drinken. En vooral meisjes blijken gevoelig voor de alcoholconsumptie in Onderweg naar Morgen. ‘’Hoe vaker zij naar OnM kijken, des te meer alcohol ze drinken.’’ Voor jongens is het verband minder eenduidig.

De makers van OnM hebben al laten weten dat zijn niet niet blij zijn met hetgeen door Stichting Alcoholpreventie zonder overleg naar buiten is gebracht. ‘’Dat kan wel eens gebeuren, maar we hebben ze dus uitgenodigd voor een gesprek,’’ aldus Van Dalen. ‘’We hebben uit de media al vernomen dat OnM zorgvuldig naar dat drankgebruik zal kijken.’’

Lees ook:STAP wil van politiek verbod op alcoholreclame
Lees ook:‘Humor moet uit de alcoholreclame’
Lees ook:Regeerakkoord: ‘Geen alcoholreclame voor 21:00 uur’
Lees ook:Klacht bij reclamewaakhond over Heineken’s ‘bierfeest’commercial
Lees ook:‘Jeugd aan ‘t bier door tv-reclame rond sport’ concludeert UvT-rapport

2 reacties op “Tienermeiden gevoelig voor alcoholgebruik in soaps

  1. Erwin

    Het zou mij wel verbazen als de Heinekens en Bacardi’s van deze wereld erachter zitten. Dat programma is toch van de Publieke Omroep, dat mag je helemaal niet rotzooien. Wel goed als het wordt uitgezocht.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jeroen

    “Het is niet vast te stellen of het gaat om een oorzakelijk verband, aldus STAP in een persbericht.”

    Ideetje?: misschien voelen meisjes die van zichzelf al veel drinken zich meer aangetrokken tot programma’s waarin mensen zitten die dat ook doen?

    Als dat zo is doet STAP alle moeite voor niets.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.