Marketeers en reclamemakers die de wereld door de ogen van de vrouw proberen te bekijken, krijgen toegang tot een onwaarschijnlijk grote, nieuwe markt. Uit Brits onderzoek blijkt dat de helft van de vrouwen vindt dat marketeers en reclamemakers niet begrijpen wat vrouwen belangrijk vinden. Eveneens 50 pct meent dat fabrikanten hen producten wil verkopen door in te spelen op hun gebrek aan zelfvertrouwen. 68 pct kan zich niet identificeren met vrouwen in reclameboodschappen. Aldus Philippa Roberts en Jane Cunningham, medeauteur van het boek `Inside her pretty little head`, in Marketing Week, dat wordt aangehaald op MKB Net. Vrouwen voelen zich beledigd door reclame
die de doelgroep behandeld of ze alleen belangstelling hebben voor voedsel, kleding en cosmetica. Nieuwe ontwikkelingen in de neurowetenschappen maken de belangstelling en voorkeuren van vrouwen nu steeds beter zichtbaar. Vrouwen reageren beter op reclame die hun neiging tot empathie aanboort en een harmonieuze, veilige omgeving neerzet. Marketeers moeten overschakelen op het vrouwelijke wereldbeeld.
Een tweede ontwikkeling, citeert MKB Net Marketing Week, is een nieuw elan in feminisme. De politiek correcte aanpak is uit; vrouwen willen weer op hun vrouwzijn aangesproken worden. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk en vrouwen kunnen meer bijdragen aan de maatschappij door hun vrouwzijn als krachtig beïnvloedingsinstrument te gebruiken. Marketeers kunnen er hun relevantie voor vrouwen sterk door vergroten.
De twee auteurs komen van gerespecteerde reclamebureaus, dus weten waar ze over praten. En omdat ze het weten, zijn ze samen een eigen reclamebureau begonnen dat zich richt op … vrouwen. Die immers verantwoordelijk zijn voor 80 pct van alle aankoopbeslissingen, zeggen Roberts en Cunningham.
Lees ook:Prachtige commercial voor Flora-geurtje van Gucci
Lees ook:Vrouwen aangesproken door ”authentieke reclame zonder clichés’
Lees ook:Hartfalen treft niet alleen mannen waarschuwt spotje
Lees ook:In de steek gelaten honden-video wint reclameprijs in Dubai
Lees ook:Nieuwe vrouwensites P&G ‘niet om reclame te maken’
Het is ook niet makkelijk voor de marketeers, vrouwen weten namelijk zelf niet wat ze willen :p