Code Commissie buigt zich over tv-commercial Pearle

Klagen kan niet meer, hoeft ook niet, want morgen buigt de Reclame Code Commissie zich al over de commercial van Pearle, waarin een vrouw al vier jaar haar zoon niet heeft gezien. Lukt wel met behulp van een bril van. Juist. Kwetsend voor sommige mensen? Ten onrechte uitgegaan van de gedachte dat alle kijkers humor hebben? Of storm in een glas water?

Om de behandeling van de klacht te bespoedigen heeft de voorzitter van de Reclame Code Commissie bepaald dat nieuwe klachten niet meer in behandeling worden genomen. Daarbij wordt aangetekend dat de hoeveelheid ontvangen klachten niet van invloed is op de beslissing van de Reclame Code Commissie.

Wanneer de uitspraak wordt gepubliceerd is nog niet bekend, maar dat zal wel snel zijn. Misschien verdwijnt de commercial dan van de buis. Misschien niet.

Op Adfblog van vakblad Adformatie veel reacties, maar ook op het blog van het Noord-Hollands Dagblad, dat een van de relatief veel klagers aan het woord liet. Het filmpje waarin een moeder naar haar zoon zoekt is grievend voor ouders die het contact met hun kinderen hebben verloren, vindt Rita Zwaan namen het bureau Lotgenotencontact in Hoorn. En moet ie meteen van de buis.

Ze noemt de reclame ‘uiterst kwetsend voor al die mensen die in zo’n verdrietige situatie zitten’. ,,Zij worden als domme ganzen neergezet.” Dom is Zwaan niet, want haar protest heeft veel aandacht voor Bureau Lotgenotencontact opgeleverd, toch mooi meegenomen.

De meeste reacties spreken van ”gezeur’’ en ‘’duidelijk humor, moet toch kunnen’’, of ‘’anders kunnen alle spotjes wel van de buis als dit ook al niet mag.’’

Maar op Adfoblog van vakblad Adformatie -dat kopt ‘Pearle gedaagd door ”dwaze moeders”’- is ook een ander soort reactie te vinden, naast de complimenten voor het filmpje. ”Marc” schrijft kritisch: ‘’Het is een ijzersterke spot dat is waar, als je ‘reclametechnisch’ naar kijkt. Maar er wordt heel bewust naar een ‘dwaze moeder’-situatie toegewerkt. Te vaak verschuilen reclamemakers zich achter het argument dat zij geen maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Daar word ik spuugzat van.’’

Bij Pearle zelf stelt een woordvoerster dat de commercial slechts beoogt om ‘met een knipoog’ een probleem aan de orde te stellen waarvoor de opticien de oplossing biedt. ,,Het is niet kwetsend bedoeld. De zoon in het spotje is ook niet écht weg. De tv-kijker ziet hem in iedere scène.”

Lees ook:Na uitspraak Code Commissie: spotje Pearle van tv
Lees ook:Reclame-waakhond bezig met klachten over ‘God’-spot NLE
Lees ook:Reclame Code Commissie buigt zich over ‘wateroverlastspot’ Nuon
Lees ook:Veel klachten bij Code Commissie over ‘springers’ in Allsecur-spot
Lees ook:Veel klachten bij Code Commissie over ‘misleiding’ Staatsloterij-reclame (re Jackpot)

2 reacties op “Code Commissie buigt zich over tv-commercial Pearle

  1. Susan

    Het is inderdaad een buitengewoon stompzinnige reclame die voor mensen die iets dergelijks meegemaakt hebben, zeer storend moet zijn. En humoristisch is deze narigheid al helemaal niet.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Roland Klaverstijn

    Zo vind ik reclame voor Pampers nogal kwetsend voor mensen die net hun babytje verloren zijn; vind ik de lolbroekerij van Amstel kwetsend voor alle mensen die worstelen met hun alcoholgebruik, vind ik reclame voor verre sportieve vakanties kwetsend voor alle minder-validen en reclame voor hypotheken zuur voor alle mensen die in de schuldsanering zitten. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De eerste keer ontging mij de clou van de reclame (mijn luier werd net verschoond omdat ik teveel bier had gedronken toen ik terug was van mijn duikvakantie op Barbedos en gelijk naar de schuldsanering kon omdat alles veel te duur was uitgevasllen) maar de tweede keer heb ik een deuk gelegen. Een hilarisch leuke commercial. Mijn volgende bril komt van de Pearl. Kijken wat ze aan mijn handicap kunnen doen…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.