SBS stopt ‘Amerikaanse’ reclame-experiment na golf kritiek kijkers

Gelukkig maar. SBS Broadcasting heeft het reclame-experiment, om een uitzending elke vijf minuten met drie minuten reclame te onderbreken tijdens populaire series als The Mentalist en House (SBS6) en Ghost Whisperer (NET5), per direct stopgezet. Dat melden o.m. De Telegraaf en ons collegablog Zappen. De kijkers hebben de afgelopen week flink van zich laten horen en duidelijk gemaakt niets te voelen voor deze reclame-overdosis. Hier bij Reclamewereld.blog.nl regende het mailtjes van klagers, waarop wij SBS uiteraard hebben gewezen. SBS-topman Eric van Stade: “Bij alles wat we doen op onze zenders NET5, SBS 6 en Veronica staat de kijker centraal. Na een week testen hebben we de eerste balans opgemaakt. De kijker heeft zich op dit moment duidelijk uitgesproken.” Het feit dat de kijcijfers van de series waarbij het ‘reclame-experiment’ werd toegepast gemiddeld flink daalden, toonde dat het niet bij klagen bleef. Je moet heel voorzichtig zijn met dit soort experimenten – de kijkers worden steeds mondiger, via blogs en sites. Ook bij SBS zelf waren veel klachten binnengekomen. De lange blokken van 7 minuten komen weer terug, dus is er weer genoeg tijd voor uitstapjes naar keuken en toilet, tot groot verdriet van zenders en adverteerders…

Lees ook:Reclameblokken wijken voor ijsdansoorlog SBS – RTL
Lees ook:Makelaars zien weer kansen, zeggen ze in advertentie
Lees ook:Reclame omzet op de radio 3,5% gedaald in 2015
Lees ook:Commerciële zenders: reclameverlies door EK Voetbal ingecalculeerd
Lees ook:SBS-experiment: elke 5-7 minuten reclame bij The Mentalist, House, Ghost Whisperer

2 reacties op “SBS stopt ‘Amerikaanse’ reclame-experiment na golf kritiek kijkers

  1. Redactie, Michael

    Het Commissariaat voor de Media legt ‘t volgende uit over de aangepaste Mediawet, die 1 januari in ging. ”In de nieuwe wet is de verplichting dat er minimaal twintig minuten tussen twee reclameblokken moet zitten, voor commerciële omroepen losgelaten. Die kunnen hun programma’s daardoor vaker met korte reclameblokjes onderbreken.
    ”Het voorgeschreven maximum van twaalf minuten reclame per uur blijft echter ook onder de nieuwe wet van kracht. Er wordt in totaal dus niet meer reclame uitgezonden dan voorheen. De minimale duur van een reclameblok is teruggebracht van anderhalve minuut naar één minuut.
    ”Omroepen zijn zelf verantwoordelijk voor het al dan niet gebruik maken van de verruimde mogelijkheden in de Mediawet.”
    We kunnen dus meer experimenten verwachten. Maar wel ánders, dan die bij SBS, vermoed ik zo …

      /   Beantwoorden  / 
  2. alek vidakovic

    Die Amerikaanse serie, de nieuwe aflevering van ”The mentalist” op sbs6, vind ik een mooi programma.
    groetjes
    xxx
    komt uit
    emmen alek vidakovic

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.