Categorie: "De Opportunisten"

‘Super’ kerstmaal, Robert ten Brink en De Opportunisten

Opportunisten KerstmaalDe Opportunisten gaan natuurlijk ook kerst vieren, en keren volgend jaar weer. En tafelen. Daarom vandaag een strip over  recente kerst-maal-reclame. Van de verschillende supers. Als afsluiting van alweer een opportunistisch jaartje in de reclame. Nou zo’n onderwerp kun je wel aan De Opportunisten overlaten. Zie bijgaande strip maar van reclame-cartoonist Frank Pels (KLIK erop om te vergroten waardoor-ie goed leesbaar wordt). En de spotjes waarover het gaat zijn te zien in de overlees. De Opportunisten is, in Pels’ eigen

Spijkerharde kerstboodschap voor Coca-Cola van De Opportunisten

Opportunisten Coca-Cola verbeterd

Coca-Cola grijpt de kerstdagen aan om iedereen ‘te inspireren en aan te sporen het beste van zichzelf te geven om de wereld een beetje mooier te maken’. Zeggen ze. Zie bijgaand spotje. Wat lief. Maar zó wit weer, en dan heb ik het niet over sneeuwwit. Dus niet geluisterd vorig jaar. ‘Heb jij een kerstwens? Deel deze via coca-cola.nl,’ luidt de oproep. Nou dát kun je wel aan De Opportunisten overlaten. En dan kun je het ook krijgen. He-le-maal leeg lopen ze op Coke. Zie bijgaande strip maar van reclame-cartoonist Frank Pels (KLIK erop om te vergroten waardoor-ie goed leesbaar wordt). De Opportunisten is, in Pels’ eigen woorden, een ‘ietwat baldadige, speels-kritische’ striplog over reclame en media die vanaf

John Lennon mag niet eens zingen in Simpel-spotje briesen De Opportunisten

Opportunisten Simpel ImagineSimpel ontketent dus een belrevolutie. Zo zo. Geheel over-the-top hebben ze grootheden als Neil Armstrong, Che Guevara en John Lennon erbij gesleurd om de campagne goed af te trappen. ”Deze groten op aarden deden namelijk revolutionaire dingen.” Terzijde: zouden de nazaten dat ook zo revolutionair vinden? Beeldrecht enzo?  Simpel biedt als eerste bellen en sms’en helemaal gratis aan, je betaalt alleen nog voor internetgebruik. Mooi natuurlijk, maar… De Opportunisten waren toch al nooit een fan van die ‘vingerlullenreclame’ van Simpel. Met Joling enzo. Dat kan dus niet goed gaan met deze revolutionaire commercial waarin het woord Imagine valt. Zie bijgaande strip van reclame-cartoonist Frank Pels (KLIK erop om te vergroten waardoor-ie goed leesbaar wordt). De Opportunisten is, in Pels’ eigen

Heineken Extra Vers schiet De Opportunisten in ‘t verkeerde keelgat

Opportunisten Heineken Extra VersMarketingstunt? Vroegen we ons spontaan af bij Reclamewereld, na de introductie onlangs van Heineken Extra Vers. Volgens de brouwer is dat ‘verse bier’ volgens het originele recept ‘beschermd tegen tijd, temperatuur en licht.’ Na het ‘ambachtelijke brouwproces’ wordt ‘t gele vocht ‘in een speciale verpakking, zo snel mogelijk en gekoeld’ naar de supermarkt gebracht. ”Zo blijft de heerlijk, verfrissende en pure smaak van vers bier uit de brouwerij behouden. Heineken Extra Vers staat dan ook niet in het bierschap in de supermarkt, maar in het koelvak op de versafdeling,” meldt de brouwerij. Mooie woorden hoor. Maar De Opportunisten, die alles weten van bier en bierreclame, wat denken die daar nou van? Zie bijgaande strip van reclame-cartoonist Frank Pels (KLIK erop om te vergroten waardoor-ie goed

De Opportunisten over spotje Yarden en Adelheid Roosen

Opportunisten Yarden‘Begraven of cremeren?’ Vraag ons Yarden in spotje met, of all people, Adelheid Roosen in de hoofdrol. ”Als u overlijdt, weten uw dierbaren dan wat uw uitvaartwensen zijn? Onze televisiereclame roept op om de dood bespreekbaar te maken. Heeft u er wel eens nagedacht wat uw uitvaartwensen zijn en deze besproken met uw dierbaren? Als zij weten wat uw persoonlijke wensen zijn bij uw afscheid, biedt dat rust. Voor uzelf en uw naasten.” Adelheid Roosen dus. Dierbaar? Voor wat De Opportunisten dáárover op te merken hebben zie bijgaande strip van reclame-cartoonist Frank Pels (KLIK erop om te vergroten waardoor-ie goed leesbaar wordt). De Opportunisten is, in Pels’

De Opportunisten over die Lang Leve Oud-campagne van Beemsterkaas

Opportunisten Beemster‘LangLeveOud!’ Roepen de mensen achter de kaas van Beemster. ”Oud zijn mag weer. Onderzoek toont aan: de ouderen van nu zijn gelukkiger dan ooit. Ze voelen zich blijer, een volwaardiger mens, vol van leven en meer dan ooit zichzelf. Het is geen neerwaartse spiraal, maar juist een altijd stijgende ladder van innerlijke groei en persoonlijke rijping die het leven zijn echte betekenis geeft. De tijd verrijkt. Maakt wijzer. Mooier. Moediger. Gelukkiger. Meer kracht.” Tjonge, jongen, denken De Opportunisten dan. Riskant hoor, want… Zie bijgaande strip van reclame-cartoonist Frank Pels (KLIK erop om te vergroten waardoor-ie goed leesbaar wordt). De Opportunisten is, in Pels’ eigen woorden, een ‘ietwat baldadige, speels-kritische’ striplog over reclame en media

Anti-musical reclame van Verkade maakt De Opportunisten boos

Opportunisten Verkade TweelingDaar zijn die meiden van Verkade ineens weer. Maar dan anders. En weer eigentijds, aldus de fabrikant. In een nieuwe, musical-achtige commercial, samen met koks. ”Die bijna niets zegt over het product zelf,” schreven we hier eerder. Het merk moet anno 2015 nu namelijk komen te staan voor ‘vrolijkheid, optimisme en dynamiek.’ Kijk, dan roep je het wel over je af. De Opportunisten vertelden mij dat hun die ‘abominabel gedanste’ commercials waren opgevallen. To put it mildly. Niet  alleen  gewoon ‘uiterst slechte reclame’ in het algemeen, maar ook voor de

Brad Pitt, George Clooney en Pickwick thee in De Opportunisten

Opportunisten Pickwick thee

‘Pickwick. Thuis sinds 1753.’ De tv-campagne van het aloude Hollandse theemerk draait om ‘Originele vragen voor een verrassend gesprek‘. Want anno 2015 vind je op alle Pickwick theelabels meer dan 90 originele vragen, die je tijdens het drinken van een kopje thee kan bespreken. Hoopt de fabrikant dan. Neem nou deze twee oude vrouwtjes (zie bijgaand spotje). ‘Wat zou je doen als je onzichtbaar was‘ luidt de vraag. Waarop De Opportunisten, tv-watchers bij uitstek, beginnen te grommen. Een tikje grof zijn ze wel, vandaag. Wat nou, zo’n clichébeeld? Moet thee zo soms weer een oubollig image worden gegeven? Zie bijgaande tekening maar van reclame-cartoonist Frank Pels (KLIK erop om te

Vrouwen zwaar beledigd in Volkskrant-reclame vinden De Opportunisten

Opportunisten VolkskrantDe Volkskrant, dat dagblad, mikt. Waarop? Ze mikken ‘beter gehumeurd’ en ‘toegankelijker’ op de ‘scannende nieuwslezer’ in de campagne die wij hier bij Reclamewereld dinsdag lieten zien. Een brabbelcampagne, schreven we ernstig op. Zie waarom, met die drie vrouwen. Logisch dat De Opportunisten, de reclamewatchers bij uitstek, er ook even goed naar keken. Hun kritiek op dat brabbelvrouwenspotje is bijtend. Het grote woord VROUWONVRIENDELIJK valt zelfs… Zie bijgaande strip maar van reclame-cartoonist Frank Pels (KLIK erop om te vergroten waardoor-ie goed leesbaarwordt). De Opportunisten is, in Pels’ eigen woorden, een ‘ietwat baldadige, speels-kritische’ striplog

Wat TUI met je doet ontdekten De Opportunisten

Opportunisten TUI Stemmig muziekje, een variatie op Beethoven’s 5 Secrets. Van The Piano Guys. Maar dan even schrikken, een soort Shrek komt in beeld. Moet ons helpen vertellen dat o.m. Arke en Holland International helaas zijn verworden tot de ‘Discover your smile‘ reisgigant TUI, met hoofdkantoor in Duitsland. Maar hier hanteren ze die Nederlandse slogan ‘Ontdek wat TUI met je doet.’ En dat is heel wat, constateren De Opportunisten, reclamewatchers van formaat. Zie bijgaande tekening maar van reclame-cartoonist Frank Pels (KLIK erop om te