Boze reactie op ”Humor in Alcoholreclame”-item

De lobby van de alcoholproducenten, STIVA (dat staat voor Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) laat in vakblad Adformatie weten dat het verhaal van anti-alcoholclub STAP ”ongenuanceerd” is. Daarin werd beweerd dat alcoholreclame op tv vaak ”te leuk” is en daarom van de buis moet worden geweerd. Want jongeren gaan te positief denken over alcohol en ze drinken al zoveel, meent STAP. De twee opponenten vliegen elkaar geregeld in de haren, dus ook nu weer.

Directeur Ingrid van Engelshoven van de alcoholproducenten is boos op de STAP, dat staat voor Stichting Alcoholpreventie. En niet voor de eerste keer. Ze vindt het jammer dat hun ongenuanceerde standpunten altijd zoveel aandacht krijgen in de media.

In Adformatie verklaart ze: ”Jongeren zijn vaak wel bekend met grote alcoholmerken. STAP verbindt daar echter de conclusie aan dat commercials en merkbekendheid de oorzaak zijn van drankmisbruik.” Volgens haar is reclame in verzadigde markten, zoals Nederland, vooral gericht op het switchen van merkvoorkeur. Maw: het afpikken van elkaar’s aandeel van de alcoholmarkt.

Bovendien zegt Van Engelshoven dat die bijval vanuit de politiek, zoals gesignaleerd door STAP, niet klopt. Voorstellen voor een meer beperkend alcoholbeleid van Minister Hoogervorst van Volksgezondheid zijn juist door de Tweede Kamer afgewezen.

Lees ook:Oud nieuws: leuke alcoholreclame te aantrekkelijk voor jongeren
Lees ook:Tienermeiden gevoelig voor alcoholgebruik in soaps
Lees ook:STAP wil van politiek verbod op alcoholreclame
Lees ook:Anti-alcohol slogan ‘Nog even niet’ langer in beeld
Lees ook:Anti-alcohollobby Stap wil dat Bavaria ‘angst-commercial’ van tv haalt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.