De controversiële slogan ‘Alcohol onder de 16, nog even niet‘, begin april pas geïntroduceerd, werkt onvoldoende op tv, want blijft niet goed hangen. Hij komt voortaan langer in beeld tijdens reclameboodschappen voor zwakalcoholische dranken. Dat hebben de alcoholmarketeers, verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), na onderzoek besloten.
De slogan is controversieel omdat ie in tienerkringen amper serieus wordt genomen en de Stichting Alcoholpreventie (STAP) er tegen is. Het slagzinnetje wordt
door de jeugd soms verbasterd tot ‘Alcohol onder de 16, nu even wel.’ STAP sprak bij de introductie van een dubieuze slogan. Er was zelfs sprake van een ‘verkapte vorm van reclame.’ Alcoholgebruik wordt eerder spannender en dus aantrekkelijker gemaakt meent STAP, dat een alcoholverbod tot 18 jaar bepleit.
Vorige week werd bekend dat een anti-alchohol-affichecampagne van deze organisatie, die jongeren vanaf 12 jaar op de gezondsheidsgevaren van alcohol moest wijzen, nooit is uitgevoerd. Reden was een meningsverschil erover met een van de alcoholproducenten, waarna STAP de affiches vernietigde.
Lees ook:Regeerakkoord: ‘Geen alcoholreclame voor 21:00 uur’
Lees ook:Boze reactie op ”Humor in Alcoholreclame”-item
Lees ook:‘Bacardi blokkeerde campagne tegen alcohol’
Lees ook:STAP wil van politiek verbod op alcoholreclame
Lees ook:Nieuwe alcoholreclame TV/print: ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’.
alchol maakt meer kapot dan je lief is
beter zou zijn als de waarschuwing los staat van de producenten, die willen natuurlijk niet dat de zuipers van de toekomst gaan matigen.(als ze eerlijk zijn)
Geef een compleet beeld van alcohol door jongeren te laten zien dat het miljoenen mensen gevangen houdt.(de zogenaamde vrolijke drinkers) jaja we weten wel beter toch?
90% van alle mensen drinkt…
Je bent tegenwoordig niet meer normaal als je niet/weinig drinkt.
Als we alcohol net zoals roken gaan behandelen dan is er wellicht een uitweg voor
de toekomst, want we mogen onze borst nat maken voor een alcoholistentsunamie.
met andere woorden waarom verbieden we de alcoholreclame niet? wie is daar nou bij gebaat?
Waarom zouden we mensen aanzetten tot innemen van vergif..niet alleen jongeren.
geld voor de producenten en de staatskas en dat is de trieste waarheid
triest