De stichting alcoholpreventie Stap heeft Bavaria gevraagd de uitzending van haar nieuwste TV-COMMERCIAL ('Ultimate reward') per direct te staken, meldt Adformatie Online vandaag. Er is een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). De boodschap van de tv-spot is dat je door het drinken van Bavaria bier het leven beter aankunt en je angsten overwint. Stap vindt het 'een respectloze en sinistere reclame'. Wim van Dalen, directeur van Stap: 'Angst kan zowel oorzaak als gevolg zijn van
alcoholverslaving. Bavaria spot op deze manier met het probleem van een miljoen Nederlanders'.
Stap heeft bij de Reclamecode Commissie (RCC) een klacht ingediend over de 'angstcommercial' van Bavaria. Omdat het afhandelen van een klacht bij de RCC weken tot maanden kan duren, doet de stichting nu een rechtstreeks beroep op Bavaria. De haast van Stap 'is mede ingegeven door tv-kijkers die hun woede en walging over de reclame van Bavaria bij haar kenbaar hebben gemaakt'. Aldus Adformatie Online.
(NB de commercial is gemaakt door het Amsterdamse reclamebureau KesselsKramer)
UPDATE: Het biermerk heeft al laten geen enkele reden te zien om te stoppen met het uitzenden van de reclame, meldt het ANP. ,,De uitlatingen van Stap zijn onjuist, juridisch gezien zijn ze kansloos. Pas aan het einde van de reclame wordt een biertje gedronken, als ultieme beloning. De angsten zijn dan al overwonnen'', aldus Peer Swinkels van Bavaria. Het verbaast hem ook dat Stap hier nu pas mee komt, de commercial is al vier weken op tv te zien. ''Daarnaast is het bijzonder jammer dat we dit via de media moeten vernemen en dat ze niet gewoon contact met ons opnemen om hierover een discussie te voeren.''
Lees ook:RCC doet reclame Bavaria op race-auto’s in de ban
Lees ook:Klacht bij reclamewaakhond over Heineken’s ‘bierfeest’commercial
Lees ook:Ministerie VWS in beroep over uitspraak RCC inzake ‘te rooskleurige’ Zorg-campagne
Lees ook:Reclamecommissie vindt tv-spot Bol.com ‘misleidend’
Lees ook:Misleidende reclame: veel alcohol in Hooghoudt’s ‘fruitdrankje’ 2Fruity
UPDATE: Bavaria heeft al laten geen enkele reden te zien om te stoppen met het uitzenden van de reclame, meldt het ANP. ,,De uitlatingen van Stap zijn onjuist, juridisch gezien zijn ze kansloos. Pas aan het einde van de reclame wordt een biertje gedronken, als ultieme beloning. De angsten zijn dan al overwonnen”, aldus Peer Swinkels van Bavaria. Het verbaast hem ook dat Stap hier nu pas mee komt, de commercial is al vier weken op tv te zien. ”Daarnaast is het bijzonder jammer dat we dit via de media moeten vernemen en dat ze niet gewoon contact met ons opnemen om hierover een discussie te voeren.”