STAP/Stichting Alcoholpreventie doet vandaag een oproep aan de politieke partijen om een verbod in te stellen op alcoholreclame via radio, tv en de bioscoop. De reden is dat te veel jongeren met alcoholreclame worden geconfronteerd. Artikel 2 van de Drank- en Horecawet maakt het mogelijk om een dergelijk verbod zonder wetswijziging in te voeren, aldus STAP in een persbericht. ''Alcoholreclame via tv, internet, tijdens uitgaan en in films leidt bij de beginnende en jonge drinker onmiskenbaar tot positieve verwachtingen van het gebruik van alcohol. Onderzoek laat zien
dat de intentie om te gaan drinken wordt versterkt door reclame. Ook blijkt uit onderzoek dat vooral humoristische reclame, reclame met animaties en reclame met populaire muziek aantrekkelijk is voor jongeren, aldus STAP.
Uit andere studies blijkt dat jongeren die meer tv kijken en meer reclames zien ook meer drinken. Tenslotte blijkt uit een Amerikaanse studie dat een totaal verbod op alcoholreclame het maandelijks alcoholgebruik onder jongeren met een kwart zou doen afnemen. Meldt STAP.
Lees ook:Tijdslot mediawet werkt niet volgens STAP: ’12-17 jarigen zien meer alcoholreclame op tv dan voorheen’
Lees ook:Regeerakkoord: ‘Geen alcoholreclame voor 21:00 uur’
Lees ook:Oud nieuws: leuke alcoholreclame te aantrekkelijk voor jongeren
Lees ook:‘Jeugd aan ‘t bier door tv-reclame rond sport’ concludeert UvT-rapport
Lees ook:Boze reactie op ”Humor in Alcoholreclame”-item