Kosten spotjes bij Amerikaanse Super Bowl XLII verder omhoog

Nog maar een paar weken en dan is de American Super Bowl XLII er  alweer, niet alleen een footballfinale van formaat, maar jaarlijks ook het toneel voor tientallen gloednieuwe en peperdure, soms prachtige commercials. Logisch, vorig jaar keken er 93 miljoen mensen naar,en dat trekt adverteerders, zo geplaagd door media-versnippering. Er is ruimte voor ruim 60 commercials op het NFL-evenement op 3 februari, in Phoenix/Arizona, en die zijn bijna allemaal alweer verkocht (zie spots van vorig jaar). En de gemiddelde (mediaruimte)prijs voor een spotje van 30 seconden, vorig jaar nog 2.6 miljoen dollar, is nu weer wat gestegen, tot 2.7 miljoen. Over een op hande zijnde recessie in de VS is daar dus nog niets van te merken. De Super Bowl-commercials 

 

 

zijn al jaren beroemd om hun torenhoge productiekosten en om de gevechten
achter de schermen om celebs te strikken om erin op te treden.
Totnogtoe zijn er  helaas nog geen beelden uitgelekt van geplande Super
Bowl XLII-commercials, op deze aanstaand Sunsilk-commercial na, met Madonna, Shakira en Marilyn Monroe, maar het is nog geen februari. Wel werd bekend
dat Justin Timberlake deze keer optreedt in een Pepsi-Cola-spotje,
waarin hij een auto-ongeluk lijkt te krijgen. Doritos maakte vorig jaar
nieuws omdat ze door ''een gewone consument'' gemaakt spotje uitzonden (na een
competitie uiteraard).

Lees ook:40 jaar Super Bowl-spotjes kostten 1,33 miljard euro
Lees ook:Naomi Campbell danst met hagedissen op muziek Michael Jackson (PepsiCo-spotje)
Lees ook:Super Bowl filmpjes in 3D van Pepsico’s SoBe en Dreamworks
Lees ook:Kantoordief spotje Doritos maakt kans op SuperBowl-prijs
Lees ook:Super Bowl-spotjes: Budweiser beste, Salesgenie minst

3 reacties op “Kosten spotjes bij Amerikaanse Super Bowl XLII verder omhoog

  1. Jorn

    Die hoge kosten waren voor Unilever ook aanleiding om eens iets anders te doen dan een spotje tijdens de Super Bowl.

    Toen kwamen de creatievelingen op het idee van de nu wereldberoemde campagne van Dove (Dove Evolution). Uitgevoerd als viral en inmiddels vele miljoenen keren bekeken via YouTube.

    Productiekosten: 10.000 euro.

    Nee, laat de anderen maar fijn 30 seconden geld verkwisten tijdens de Super Bowl ;)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Hoho, deze keer komt Unilever met een commercial voor haarverzorgingsmerk Sunsilk met daarin Madonna, Shakira en oude beelden van Marilyn Monroe… Dat zal een paar dollars extra kosten, Jorn. Ieder groot merk daar kan z’n eigen mediastrategie bepalen en dit soort commercials met bekende sterren is natuurlijk inzetbaar in vele delen van de wereld, zodat de productiekosten toch ”relatief goedkoop” zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jorn

    Dat is ook weer waar Michael!

    Maar wel goed om te zien dat Unilever het allebei doet, ik bedoel dat ze ook eens aan viral marketing hebben gedaan naast het standaard tv-spotje.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.